21.2.-11.3. Männikkö, Jurvanen, Nissinen & Yrjölä
17:00 - 17:00
tiistai 20.02.2018 - sunnuntai 11.03.2018

Kolme näyttelyä Galleria Lapinlahdessa 21.2.-11.3.2018
Pia Männikkö: Vaiheinen
Inka-Maaria Jurvanen: Maailmanpylväs
Iida Nissinen & Eero Yrjölä: The Anatomy Lesson of Dr. Nicolaes Tulp

Tervetuloa näyttelyiden avajaisiin tiistaina 20.2. klo 17-19
Yhteinen näyttelyeisttely pidetään näyttelyn viimeisenä sunnuntaina 11.3. klo 15.

PIA MÄNNIKKÖ: VAIHEINEN

VAIHEINEN
Vaiheinen-installaation tavoite on ottaa tila haltuun ja nostaa esiin kaikkialla arkipäivässä esiintyvä moiréilmiö uudessa mittakaavassa. Moiré (myös moaree tai muaree) on interferenssikuvio, joka aiheutuu kahden ruutu- tai raitakuvion välille kun ne asetetaan päällekkäin tiettyyn kulmaan toisiinsa nähden. Silloin jotkut kuvion kohdat paksunevat niin, että ne näyttävät muodostavan uuden, oman kuvionsa.
LANGAT
Olen tutkinut lapsuudestani tuttua lankakuviointitekniikkaa. Englantilaisen matemaatikon Mary Everest Boonen 1900-luvun alussa kehittämän opetusmetodin avulla esitettiin matemaattisia kaaria suoria linjoja käyttäen. Opetuskuviot alkoivat levitä 60-luvulla kotien koristeiksi tee-se-itse -paketteina, joiden avulla kuvioita tehtiin langoilla taustalevyyn iskettyihin nauloihin. Ihmiset jakoivat ohjeita toisilleen, ovelta ovelle myyjät möivät tauluja maaseudulla ja kouluissakin tehtiin naulatauluja vielä 80-luvun alussa. Itse muistan taulut mummolasta, ja ainakin kotipaikkakunnallani Kuusamossa tauluja löytyy vielä tälläkin hetkellä kotien seiniltä.Tavoitteeni on jatkaa lankatöiden perinnettä omalla tavallani useaan tasoon ja kolmiulotteisuuteen pyrkien.
KIILAT
Vietin syys-joulukuun 2017 Roomassa, Villa Lanten taiteilijaresidenssissä. Löysin ateljeesta aikaisempien taiteilijoiden jäljiltä maalauskehysten kiristyskiiloja. Rooman lähellä sijaitsevan kauppasatamakaupunki Ostian raunioiden upeista mosaiikeista innostuneena aloin tehdä puukiiloista omia, kolmiulotteisia mosaiikkejani.

Pia Männikkö valmistui vuonna 2010 taiteen kandidaatiksi The Glasgow School ofArtin kuvanveiston ja ympäristötaiteen osastolta, ja vuonna 2014 taiteen maisteriksi Kuvataideakatemian kuvanveiston osastolta. Männikön materiaalit ja välineet ovat monimuotoisia arkipäiväisistä esineistä, tekstiilistä ja savesta valokuvaan ja videoon. Hänen veistoksiaan ja installaatioitaan on ollut näyttelyissä ja taidetapahtumissa Suomessa ja ulkomailla, muun muassa Mäntän kuvataideviikoilla, Örebron OpenART -biennaalissa, Rovaniemen ja Lahden taidemuseoissa,Armory Galleryssä Sydneyssä, Kraftwerk der Rathenau-Hallenissa Berliinissä ja The Royal ScottishAcademyssa Edinburghissa.
www.piamannikko.com

—-

INKA-MAARIA JURVANEN: MAAILMANPYLVÄS  –  Lyijykynäpiirustuksia vanerille

Inka-Maaria Jurvanen tekee lyijykynäpiirustuksia vanerille. Osassa teoksista hän käyttää myös akryylimaalia. Ajan elementti on piirustuksessa tärkeä. Onko kaksiulotteisen kuvan kautta mahdollista tuottaa kokemus yhtäaikaisuudesta ja/tai peräkkäisyydestä. Voiko ajan suuntaa kääntää. Kuinka piirustusjäljen muutokset vaikuttavat kuvassa.

Nyt esillä olevien teosten teema on symmetria. Miksi symmetrinen koetaan kauniiksi, esteettisesti tai käsitteellisesti. Onko symmetrialla itseisarvo. Symmetria on turva hajoamista vastaan. Se tuottaa illuusion tasapainosta. Valitsemme vastinpareja, muodostamme symmetrian. Sovellamme sitä yleispäteväksi maailmanjärjestykseksi. Silloin ei voi olla niin, että elämä on vain pelkkää kärsimystä, tai pelkkää hurmiota. Etenemme tämän oletuksen mukana. Se muokkaa odotuksia, valintoja ja tulkintoja.

Inka-Maaria Jurvanen (1980) on helsinkiläinen kuvataiteilija. Hän valmistui Taidekoulu MAAsta 2008. Sen jälkeen hänellä on ollut useita yksityisnäyttelyjä Suomessa ja USAssa, muun muassa Galleria MUU Kaapelissa ja Galleria Katariinassa Helsingissä, Studio Mältinrannassa ja Galleria Rajatilassa Tampereella, Lönnströmin taidemuseon Pihatalon Studiossa Raumalla sekä Gallery Redbudissa ja Gallery d. m. allisonissa Houstonissa, Texasissa. Hänen teoksiaan on ollut esillä kuratoiduissa ryhmänäyttelyissä Suomessa, Virossa ja USAssa. Kesällä 2017 hän oli mukana XXII Mäntän Kuvataideviikoilla.

www.jurvanen.com

—-

IIDA NISSINEN & EERO YRJÖLÄ: THE ANATOMY LESSON OF DR. NICOLAES TULP

”If you are willing to examine with care, you will surely penetrate the hidden nature of this mystery, and thus inevitably celebrate Divine Providence in these extraordinary monuments of His wisdom which God has so profusely established within us.” 1 ”Works of art are mounted, hung, scattered for study. Their ungrubby surfaces are untouched by time and its vicissitudes. Art exists in a kind of eternity of display — there is no time. This eternity gives the gallery a limbolike status; one has to have died already to be there.” 2

HAND. The artist, the scientist, the creator. Painting is materia and chemical ingredients rearranged by a godly human hand. Pathological curiosity to modify, produce, organize, destroy, assess, control, determine and give meanings.
SKIN. Painting: skin. Skin is surface. Surface: an artful illusion. A counterfeit comes with a risk to be revealed. As the authenticity is disputed, the real and false get confused. Is camouflage phonier than its inspiration?
DISSECTION. Dissection is an invasion – pure scientific practice. Iconoclasm: to wound, violate, vandalize. To cut open and tear the skin. When pristine turns into corrupted, the holiness of a painting is in crisis.

(1 Schupbach, William: The Paradox of Rembrandt’s “Anatomy of Dr. Tulp”, 1982 2 O’Doherty, Brian: Inside the White Cube: The Ideology of the Gallery Space, 1986)

Iida Nissinen (b. 1991) and Eero Yrjölä (b. 1990) are Helsinki-based visual artists. When they attended The Anatomy Lesson of Dr. Nicolaes Tulp, they became graverobbers, human experimenters and pathologists. With that, the ghosts are now taking deep breaths, and something animate revealed to be a living dead instead.