Irtipäästäminen – mindfulnessin peruspilari III

Aivot ylikierroksilla

Meillä on hyvin koulutettu rationaalinen mieli. Se tallentaa ja muistaa valtavia määriä erilaisia asioita. Niiden kanavien kasvu, joita seuraamme, on muutamassa vuodessa kasvanut moninkertaiseksi. Kun siihen lisää nykyisen tapamme kaikilla tauoillamme päivittää sosiaalista mediaa ja tarkistaa sähköposteja ei ole mikään ihme, että aivomme ovat ylirasittuneessa tilassa.

Aivoille ja hermostollemme on tärkeää pitää taukoa, sillä muutoin menemme ylikierroksille ja lopulta emme pysty vastaanottamaan enää mitään uutta.  Taukoa voi pitää esim. kuuntelemalla ympäröiviä ääniä, uteliaana niiden rytmistä, ilmaantumisesta ja katoamisesta, lomittumisesta toisiinsa. Huomaamme, että äänimaisemamme on erilainen kuin visuaalinen maisemamme. Kun toinen on tyhjä, niin toinen voi olla täynnä. Kokeile vaikka. Ja jos olet onnekas, saatat huomata, että hiljaisuuttakin voi kuunnella.

Päästämällä irti pääsee nykyhetkeen

Kehittämämme rationaalinen mieli pyrkii tallentamaan kaiken mahdollisen, sillä se on koulutettu tekemään niin. Se myös pyrkii ennakoimaan kaiken tulevan ja siksi se harjoittelee ahkerasti kaikkia kuviteltavissa olevia tilanteita varten. Mielemme on helposti niin ahkera menneisyyen ja mahdollisten tulevaisuuksien välissä, että se ei ehdi huomata ehkä lainkaan mitä tapahtuu nyt. Elämme yhä enemmän ajatuksissamme kuin todellisuudessa.

Siksi mindfulnessissa harjoittelemme irtipäästämistä ja avautumista nykyhetkelle.

Meditaation aloittaminen keskittymällä fyysisiin tuntemuksiin on tehokas tapa vaikuttaa mieleemme. Keskittymällä kehollisiin aistimuksiin muutamme samalla aivojemme tilaa. Siirrymme läsnä olevaan moodiin, jossa voimme olla avoimia kaikelle sille mitä on ja tapahtuu juuri nyt. Vain tässä moodissa, läsnä olevassa tilassa kykenemme havaitsemaan jotain uutta, rikastuttamaan kokemustamme ja maailmaamme. Vain läsnä olevassa tilassa voimme olla luovia ja löytää uudenlaisia ratkaisuja.

Sopimus mielesi kanssa

Suorittavalta mieleltä hyvä saada lupa meditoida.  Voi kysyä mieleltään, että sopiiko, että palaan näihin asioihin, näihin ajatuksiin meditaation jälkeen? Useimmiten mieli antaa luvan meditoida kun on ensin kertonut sille, että lupaa palata niihin. Jos kesken meditaation mieleen nousee jotain todella tärkeää, voit olla varma, että muistat sen meditaation jälkeenkin. Mieli ei keskeytä meditaatiota pahuuttaan vaan hyvyyttään, siksi, että se on oppinut sillä tavoin huolehtimaan meistä.

Keskittymistä auttaa myös se, että on päättänyt meditaation pituuden etukäteen ja että esim. kännykässä soi hälytys kun sovittu aika on kulunut.

Keho osaa irtipäästämisen

Lapset, eläimet ja kehomme ovat nykyhetken suhteen viisaita olentoja. Ne kaikki osaavat elää juuri tässä hetkessä. Kuinka luontevasti kehomme avautuukaan uudelle ja poistaa itsestään kaikkea tarpeetonta. Vain luopumalla vanhasta syntyy tilaa uudelle. Jo hengityksen seuraaminen todistaa tämän. Ennen seuraava sisäänhengitystä keho hengittää ulos, joka kerta.

Jos yrität pitää liikaa kiinni jostain on kuin puristasit kättäsi tiukasti nyrkkiin. Tiukasti puristettuun nyrkkiin ei mahdu mitään, mutta avoimelle kämmenelle mahtuu vaikka kokonainen maailma.

Tunteet ja irtipäästäminen

Rationaalinen mielemme on rakennettu pitämään kiinni kaikesta mieleisestä ja torjumaan kaikkea epämiellyttävää. Esimerkiksi rakkaiden ihmisten menettäminen tavalla tai toisella voi tehdä hyvin kipeää. Saatamme yrittää hiukan epätoivoisestikin pitää kiinni jostakin, joka on väistämättä jo muuttunut. Me itse emme enää ole samanlaisia ja toisenkin elämä on muuttunut. Se, että yhä yritämme palata johonkin sellaiseen, jota ehkä todellisuudessa ei edes koskaan ollut, sitoo meitä olemattomaan – ja estää meistä tutustumasta siihen kaikkeen mitä on.

Vain muutos on pysyvää

Tietoisuus siitä, että jokin kaunis ja arvokas asia joskus poistuu elämästämme voi surettaa jo etukäteen. Kyllä, kaikki katoaa joskus. Myös me itse. Mutta eikö juuri se tee siitä mitä on jotain ainutlaatuista ja arvokasta? Huomenna kaikki voi olla toisin. Kaiken katoavaisuus on hyvä syy olla hereillä juuri tänään, juuri nyt.

Rakkaudella

Erja Lahdenperä

Mindfulness-ohjaaja CFM®

Helsinki Mindfulness, Lähteen MINDFULNESS-keskus