Kaupunkiympäristölautakunta äänesti Satamatunnelin puolesta – kirvelilattakoi saattaa silti kaataa koko hankkeen
Kaupunkiympäristölautakunta päätti eilen 4.11.2025 äänin 8–5 esittää kaupunginhallitukselle, että Satamatunnelin asemakaava hyväksytään. Lapinlahti-yhteisö on pettynyt päätökseen, joka on haitallinen muun muassa luonnon monimuotoisuudelle, kansalliselle kulttuuriperinnölle, alueella asuville mielenterveyskuntoutujille, Salmisaaren kehittämiselle ja Helsingin kaupunkikonsernin taloudelle.
Tunneliaukon rakentamista Lapinlahden puiston eteläosaan kannattivat kokoomuksen edustajat (4) Veli-Pekka Dufva, Hanna-Leena Hietanen, Matias Pajula ja Nina Suomalainen sekä kaikki SDP:n edustajat (4) Tuomas Harju, Jenni Hjelt, Sami Kuusela ja Johanna Laisaari.
Asemakaavan hyväksymistä vastaan äänestivät vihreiden (3) Matti Lehto, Amanda Pasanen ja Saana Rossi sekä vasemmistoliiton (2) Titta Hiltunen ja Elina Kauppila.
Lautakunta hyväksyi yksimielisesti, että baanan rakentamisen yhteydessä puuston kaataminen minimoidaan, kävelijöille varataan riittävästi tilaa ja uudet istutettavat puut hankitaan mahdollisimman suurikokoisina.
Kokoomus ja SDP eivät halua, että hankkeen kannattavuutta arvioidaan
Pasanen ja Hiltunen ehdottivat, että kaava palautetaan takaisin valmisteluun, sen yhteiskuntataloudellinen kannattavuus selvitetään ja, jos hanke osoittautuu kannattavaksi, se valmistellaan uudelleen pidemmälle Länsiväylälle sijoittuvan D-linjauksen pohjalta. Palautusehdotus ei valitettavasti saanut riittävästi kannatusta.
Samassa kokouksessa käsiteltiin vihreiden Hannu Oskalan tekemä valtuustoaloite, jolla vaadittiin Satamatunnelin yhteiskuntataloudellisen kannattavuuden arviointia. Kokoomuksen ja SDP:n äänin päätettiin myös tässä kohtaa, ettei kannattavuusarviointia tehdä.
Lehdon ja Rossin palautusehdotuksen mukaan hankkeen hyöty-kustannussuhde on Väyläviraston laskukaavoilla epävirallisesti laskien 0,05–0,10, mikä tekee siitä yhteiskunnallisesti erittäin kannattamattoman. Kannattavuusarvion tekemättä jättäminen on myös ristiriidassa Helsingin kaupungin liikennehankkeiden käsittelyohjeiden kanssa.
Autamme kaupunginhallitusta ja -valtuustoa näkemään, miksi Lapinlahden puiston säästäminen on tärkeää

Seuraavaksi asemakaavaa käsitellään kaupunginhallituksessa. Asemakaavan hyväksymisestä päättää lopulta kaupunginvaltuusto. Ennen kuntavaaleja tekemässämme kyselyssä 29 valtuutettua sitoutui siihen, ettei Satamatunnelia rakenneta Lapinlahden puistoon.
Valtuustossa puolueiden voimasuhteet ovat hyvin samanlaiset kuin lautakunnassa, mutta SDP:n valtuustoryhmä on hyvin jakautunut asiassa. Aiomme siksi jatkossakin rohkaista SDP:n edustajia arvioimaan hanketta kokonaisvaltaisesti kaikki hyödyt ja haitat punniten.
Satamatunneli kaatuu viimeistään oikeudelliseen tarkasteluun
Esitetyn tunneliaukon alueella Lapinlahden puistossa elävä kirvelilattakoi on paitsi erittäin uhanalainen, myös erityisesti suojeltu laji, minkä lisäksi se on ympäristöhallinnon lajisuojelutyössä tunnistettu kiireellisesti suojeltava laji, jolla on Suomessa enää kolme esiintymispaikkaa.
Videolla esiintyvä ympäristöjuristi, Lakiasiaintoimisto Maailman toimitusjohtaja Laura Kolehmainen esitti maanantaina 3.11. painavassa puheenvuorossaan, että EU-oikeuden toteutuminen edellyttää, että Uudenmaan ELY-keskus tekee kirvelilattakoin esiintymispaikan rajauspäätöksen luonnonsuojelulain 77 §:n mukaisesti. Lisäksi lajin hävittämis- ja heikentämiskiellon poikkeamisedellytykset tulee arvioida luonnonsuojelulain 83§:n mukaisesti.
On mahdollista, että edes kirvelilattakoin ravintokasvin mukulakirvelin kompensaatioistutusten onnistuminen ei oikeuta kasvin nykyisten esiintymien tuhoamista.
Työ puiston pelastamiseksi jatkuu monin eri keinoin
Luovassa yhteisössämme on aina syntynyt runsaasti ideoita vaikuttamistyöhön. Suunnittelemme vauhdilla seuraavaa kampanjaamme, joka on sitä vaikuttavampi, mitä useampi puiston ystävä osallistuu siihen. Pysy kuulolla!
Nyt on myös oikea aika kertoa kaupunginvaltuuston jäsenille, mitä mieltä olet tunnelista. Viestit kannattaa kohdistaa SDP:n, keskustan, RKP:n, kristillisdemokraattien ja Liike Nytin edustajille: Sähköpostiosoitteet ovat muotoa [email protected].
Mitä useampi kaupunkilainen kertoo päättäjille vastustavansa Satamatunnelia, sen todennäköisempää on kaavan kaatuminen kaupunginvaltuustossa.
Mitään ei ole menetetty ennen kuin rakennustyöt on aloitettu!
Video: Klaus Welp