
Miten tämä vaikuttaisi puistoon ja sen lähialueisiin?

Miten tämä vaikuttaisi puistoon ja sen lähialueisiin?
-
Satamatunneli-hanke tuhoaa toteutuessaan uhanalaisen liito-oravan levähdys- ja lisääntymispaikkoja.
-
Erittäin uhanalaisen kirvelilattakoin ja mukulakirvelin tulevaisuus ovat vaakalaudalla. Helsingin kaupunki toteuttaa puistossa mukulakirvelin siirtoistutuksia, jotka eivät tähän mennessä ole onnistuneet.
-
Kulku uusilla mukulakirvelialueilla täytyisi estää tarvittaessa jopa aitauksin. Virkistäytymismahdollisuudet puistossa pienenisivät siis huomattavasti.
-
Satamatunnelin suuaukko heikentäisi alueella asuvien 24 mielenterveyskuntoutujan hyvinvointia ja kotiympäristön rauhaa.
-
Tutustu satamatunnelin fakta osioon alla.
Aloitetaan reilu keskustelu.
Nyt on aika puhua ja tulla kuulluksi. Yhteisömme tulevaisuus riippuu siitä, miten reagoimme tähän hankkeeseen.
Vaikuta!
Kaupunkiympäristölautakunta käsitteli asiaa kokouksessaan tiistaina 18.3.2025, ja näin he äänistivät.
Lautakunta äänesti satamatunnelin vetämistä suoraan Lapinlahtipuiston läpi!
Heinäluoma ja Sandelin olivat viimeiset jotka kannattivat tunnelin vetämäistä puiston läpitse.
Silja Borgarsdottir Sandelin

Mia Haglund

Eveliina Heinäluoma

Otso Kivekäs

Sami Kuusela

Otto Meri

Tuomas Nevanlinna

Jenni Pajunen

Amanda Pasanen

Katri Penttinen
Mika Raatikainen

Risto Rautava

Anni Sinnemäki

Asiantuntijat vastustavat tätä hanketta!
Satamatunneli-hanke vaarantaisi uhanalaisen liito-oravan reittejä sekä levähdys- ja lisääntymispaikkoja. Lapinlahti on havaintojen perusteella lähimpänä ydinkeskustaa sijaitseva lajin elinalue. Silti sen lailla suojatut reviirit ovat tällä hetkellä uhattuna. Merkittävä osa erittäin uhanalaisen kirvelilattakoi-perhosen ja sen ravintokasvin mukulakirvelin elinympäristöistä tuhoutuisi. Muualla puistossa toteutetaan mukulakirvelin kylvöjä, jotka eivät tähän mennessä ole onnistuneet.

Näytä tukesi
Upota kanaviisi linkki, joka ohjaa tälle sivulle, tai lataa kuva ja liitä sähköpostin allekirjoitukseen.

Voit myös kirjoittaa vapaamuotoisen tekstin ja liittää linkin tälle sivulle. Esimerkiksi näin:
Nyt on aika puhua ja tulla kuulluksi. Yhteisömme tulevaisuus riippuu siitä, miten reagoimme tähän hankkeeseen. Ei satamatunnelia Lapinlahden puistoon! Vaikuta.
Usein kysytyt
Satamatunneli on osa Helsingin Satama Oy:n laajaa satamatoimintojen uudelleenjärjestelyä, jossa Tallinnan-liikenne siirretään Eteläsatamasta Länsisatamaan ja Tukholman-liikenne Katajanokalle.
Helsingin Satama ja Helsingin kaupunkiympäristön toimiala valitsivat kesällä 2024 Satamatunnelin jatkovalmisteluun Lapinlahden puistoon sijoittuvan A-linjausvaihtoehdon. Tunneli alkaisi Länsisatamasta ja nousisi maan pinnalle Lapinlahden historiallisessa sairaalapuistossa yhdistyen siitä Länsiväylään.
Valinnan myötä valmistelussa luovuttiin D-linjausvaihtoehdosta, jossa tunnelin sisäänmenoaukko olisi sijoittunut kauemmas Länsiväylälle. Alkuvuonna 2025 D-linjausvaihtoehto on noussut takaisin julkiseen keskusteluun.
- LÄHETÄ VALMIIT KIRJEET ASIAN RATKAISEVILLE PÄÄTTÄJILLE NÄILLÄ OHJEILLA: https://urly.fi/3MQZ. Voit myös omin sanoin puolustaa luonnon monimuotoisuutta, puiston virkistysarvoja, alueen kulttuuriperintöä, mielenterveyskuntoutujien hyvinvointia ja hautausmaiden rauhaa.
- JAA TIETOA ETEENPÄIN: Jaa somesisältöjämme omissa kanavissasi. (Löydät listauksen alempaa)
- AUTA MEITÄ KORJAAMAAN VIHREELLISIÄ VÄITTÄMIÄ:
- Satamatunneli ei vähennä ruuhkia Jätkäsaaressa.
- Eteläsataman ja Makasiinirannan alueen kehittäminen ei vaadi tunnelin rakentamista.
- A-linjaukseen sisältyy huomattavasti enemmän riskejä kuin D-linjaukseen.
- Vuoden 2021 periaatepäätös voidaan kumota ja satamatoimintojen painopiste voidaan siirtää Länsisatamasta Vuosaareen.
- Pahimmillaan lasku pieleen menneestä investoinnista lankeaa veronmaksajien maksettavaksi.
- (Lue näistä lisää alempaa)
- SELVITÄ KUNTAVAALIEHDOKKAASI KANTA TUNNELIHANKKEESEEN: Ota yhteyttä sinua kiinnostaviin ehdokkaisiin eri puolueista, osallistu vaalitentteihin ja pidä ääntä Satamatunnelista. Koska uusi kaupunginvaltuusto tulee tekemään lopulliset päätökset tunnelin rakentamisesta, on tärkeää valita valtuustoon henkilöitä, jotka eivät kannata tunnelin A-linjausta!
TEKSTEJÄ
Lähetä näillä ohjeilla valmiit kirjeet asian ratkaiseville päättäjille. Facebook
Kummalla puolella historiaa lautakunnan jäsenet päättävät seistä? Instagram & Facebook
Olemme 14.3.2025 lähettäneet yhteisvetoomuksen kaikille Helsingin kaupunginvaltuuston ja kaupunkiympäristölautakunnan ryhmille. Instagram & Facebook
Julkaisimme verkkosivun, joka antaa vinkit sinulle, jos tahdot osallistua ja tulla mukaan kertomaan näkemyksesi. Instagram & Facebook
Myös kompensaatioistutukset heikentäisivät Lapinlahden puiston virkistysarvoja. Instagram & Facebook
Lue blogiartikkelista, mitä Alvila-kodin asukkaat ajattelevat Satamatunnelista: Instagram & Facebook
Lähteellä toimivan taiteilijamme Jennifer Ramirezin kannanotto Lapinlahden puolesta ja Satamatunnelia vastaan: Lapinlahti Park is Irreplaceable. Instagram & Facebook
Tiukka äänestys tulossa: Rajusti kantoja jakava Satamatunneli Helsingin kaupunkiympäristölautakunnan käsittelyssä. Instagram & Facebook
Hyvin kiistanalaisen ja Lapinlahden puistoa uhkaavan Satamatunneli-hankkeen asemakaava on parhaillaan Helsingin kaupunkiympäristölautakunnan käsittelyssä. Instagram & Facebook
Suunnitelman kompensaatioistutukset estäisivät jatkossa nurmikkoalueiden virkistyskäytön -jopa kaksimetrinen kasvi ei siedä tallaamista. Instagram
Helsingin Sanomat kirjoitti 12.2.2025 Satamatunneliin liittyvistä poliittisista jakolinjoista: Helsingissä syttyi riita uudesta tunnelista: ”Kiristystä” Instagram & Facebook
VIDEOITA
Thomas Slätis, viestinnän ja konfliktin asiantuntija, aikaisempi Unescon aineettoman kulttuuriperinnön ohjelman maavastaava selittää, miksi Satamatunnelia ei pidä rakentaa Lapinlahden puistoon. Instagram & Facebook
Estetään yhdessä peruuttamaton – älä jää sivustakatsojaksi. Instagram & Facebook
Erittäin uhanalaista kirvelilattakoita ja sen isäntäkasvia mukulakirveliä uhkaa Lapinlahden puiston eteläosaan suunniteltu rekkatunnelin A-linjaus. Instagram & Facebook
Videolla viestintätiimimme valmistelee Satamatunneli-postikortteja lähetettäviksi päättäjille. Instagram & Facebook
Jukka-Pekka Flander, emeritus ympäristöneuvos, arvostelee kovin sanoin Satamatunnelia ja Helsingin kaupunkisuunnittelua. Instagram & Facebook
Myyri Sysivesi helsinkiläinen biologi ja tutkimussukeltaja: “Kerran menetettyjä lajeja tai alueita ei saa rahallakaan takaisin.” Instagram
19.3.2025 Vaikka Satamatunnelin asemakaavaehdotus etenee, muuttui koko hanke entistä epävarmemmaksi
1.11.2024 Toivon dialogi -erätaukokeskustelu Satamatunnelista oli moniääninen, arvostava ja onnistunut
30.10.2024 Laaja joukko Lapinlahden puiston ystäviä kokoontui vastustamaan Satamatunnelia
22.10.2024 Tiedote: Uudet suunnitelmat Satamatunnelista ovat edelleen ongelmallisia
5.4.2024 Satamatunnelin kairaukset pysäytetty kirvelilattakoin esiintymisalueella
29.11.2023 Tunneli Lapinlahden puistoon? Ei tänne!
Helsingin Satama Oy ja risteilijävarustamot tavoittelevat tunnelia, koska ne haluavat kasvattaa Tallinnan-liikennettä voimakkaasti.
Helsingin Sataman näkemykset eivät edusta kaupungin ja kaupunkilaisten objektiivista etua vaan ensisijaisesti sataman ja sen avainasiakkaiden eli risteilyvarustamoiden liiketaloudellisia etuja.
Vastauksessaan helmikuun 2024 lopussa pidetyn yleisötilaisuuden kysymyksiin satama on myöntänyt, että “satamatunnelilla ei pyritä ensisijaisesti ratkaisemaan Jätkäsaari/Ruoholahti alueen autoliikenteen ruuhkia.”
Arkkitehtuuri- ja designmuseon, Saaret-kokonaisuuden ja rantaraitin voi toteuttaa Eteläsataman ja Makasiinirannan alueelle ilman tunnelin rakentamista. Nykyinen Tallinnan-liikenne voidaan keskittää Länsisatamaan ja Tukholman-liikenne Katajanokalle tämänhetkisellä satamakapasiteetilla.
Ei vähennä.
On arvioitu, että Satamatunnelin rakentamisesta huolimatta liikenne Jätkäsaaren katuverkostossa säilyisi nykytasolla tai saattaisi jopa kasvaa, jos Länsisataman satamaliikennettä kasvatettaisiin voimakkaasti Helsingin Satama Oy:n tavoitteiden mukaisesti.
Satamatunnelin rakentaminen ei siis vähentäisi merkittävästi Jätkäsaaren ruuhkia tai parantaisi alueen liikenneturvallisuutta ja asumisviihtyvyyttä. Vastauksessaan helmikuun 2024 lopussa pidetyn yleisötilaisuuden kysymyksiin satama on myöntänyt, että “satamatunnelilla ei pyritä ensisijaisesti ratkaisemaan Jätkäsaari/Ruoholahti alueen autoliikenteen ruuhkia.”
Ei ole. Eteläsataman ja Makasiinirannan aluetta voidaan kehittää ja arkkitehtuuri- ja designmuseon, Saaret-kokonaisuuden sekä rantaraitin voi toteuttaa myös ilman tunnelia.
Nykyinen Tallinnan-liikenne voidaan keskittää Länsisatamaan ja Tukholman-liikenne Katajanokalle tämänhetkisellä satamakapasiteetilla.
Helsingin Satama Oy ja risteilijävarustamot tavoittelevat tunnelia, koska ne haluavat kasvattaa Tallinnan-liikennettä voimakkaasti.
Kyllä voidaan. Mahdollinen rahtiliikenteen kasvun osuus voidaan suunnata hinta- ja muulla ohjauksella yhä voimakkaammin Vuosaaren satamaan.
Helsingin Sataman kehittämisohjelman tavoitteena ja ohjelman neljäntenä vaiheena on Vuosaaren sataman laajentaminen vastaamaan rahtiliikenteen tarpeita. Alueen käyttöä tullaan tehostamaan ja kapasiteettia lisäämään. ”Vuosaaren satama ottaa vastaan pääosan tavaraliikenteen kasvusta jatkossakin” (Helsingin Satama, Kehittämisohjelman suunnitelma 22.10.2021, s. 19).
Jos Satamatunnelia ei rakenneta, voidaan säästyneet rahat tarvittaessa investoida Vuosaaren satamaan.
Satamatunnelin rakentaminen vaarantaisi erittäin uhanalaisen kirvelilattakoin ja uhanalaisen liito-oravan elinympäristöt. Mukulakirvelin siirtoistutukset, joilla kirvelilattakoille pyritään luomaan uusia elinympäristöjä, epäonnistuivat viime vuonna. Lisäksi hauraat istutukset on toteutettu puiston osiin, jotka ovat aktiivisessa virkistyskäytössä ja siten altistuvat kulutukselle myös tulevaisuudessa. Jos liikkuminen estetään uusilla kasvualueilla, pienenee puiston käytettävissä oleva ala huomattavasti.
Tunnelin rakentaminen heikentäisi monille rakkaan puiston virkistysarvoja ja hyvinvointivaikutuksia. Puiston pienenemisen ohella tunneli aiheuttaisi melua, pienhiukkaspäästöjä ja pakokaasuja. Harva haluaisi istua piknikillä nelikaistaisen rekkatunneliaukon vieressä.
Tunnelin rakentaminen heikentäisi Lapinlahden rakennusten, puiston ja mielenterveystyön muodostamaa, valtakunnallisesti arvokasta kulttuuriperintökokonaisuutta. Puisto on suunniteltu tukemaan toipumista, ja siellä kasvaa edelleen ylilääkäreiden ja potilaiden istuttamia puita ja muita kasveja.
Lapinlahti on historiallisesti ollut tärkeä mielenterveyttä tukeva alue, ja se toimii edelleen yhteisöllisenä paikkana, jossa mielenterveyttä edistetään esimerkiksi taiteen, kulttuurin, kansalaistoiminnan ja tuetun työllisyyden keinoin.
Alueeseen kohdistuvat muutokset vaikuttavat haavoittuvassa asemassa oleviin henkilöihin häiritsemällä heidän tuttua ympäristöään ja vaikeuttamalla palveluiden saavutettavuutta.
Satamatunneli ja sen rakentaminen heikentäisivät erityisesti Lapinlahden puiston eteläosassa sijaitsevassa Alvila-kerrostalossa asuvien mielenterveyskuntoutujien hyvinvointia. Lue blogistamme Nissen, Tarjan ja Katriinan ajatuksista.
Satamatunnelin rakentaminen vaarantaisi hautausmaiden rauhan. Tunneli kulkisi parikymmentä metriä hautojen alla, mikä on epäkunnioittavaa vainajia ja heidän läheisiään kohtaan.
Tunnelin A-linjaus estäisi Salmisaaren alueen toivottua maankäyttöä, esimerkiksi Länsiväylän muuttamisen katumaiseksi. Kaupunkiympäristön toimialan mukaan Salmisaaren rakennusoikeuden arvo ilman meritäyttöjä olisi ehdotetulla A-linjauksella 137 miljoonaa euroa pienempi kuin kauemmas Länsiväylälle sijoittuvalla D-linjauksella.
Taloudelliset laskelmat hankkeen kannattavuudesta eivät ole julkisia. Jos Helsingin kaupungin täysin omistama Helsingin Satama Oy ei onnistuisi kattamaan käyttäjämaksuilla yli 600 miljoonan euron investointeja uuteen terminaaliin ja Satamatunneliin, on suuri riski, että lasku lankeaisi veronmaksajien maksettavaksi.
Helsingin Satama Oy:n liiketoiminnan tuotot, jotka nyt halutaan investoida Satamatunneliin, voitaisiin maksaa osinkoina Helsingin kaupungille ja käyttää kaupungin muihin toimintoihin, esimerkiksi koulutukseen tai terveydenhuoltoon.
Satamatunneli olisi kannattamaton ja lyhytaikainen investointi, jos laivaliikenne painottuisi tulevaisuudessa kuitenkin Vuosaareen tai jos Helsingin ja Tallinnan välinen tunnelihanke toteutuisi lähivuosikymmeninä.
Tunnelin A-linjauksen rakentaminen estäisi Salmisaaren alueen toivottua maankäyttöä, esimerkiksi Länsiväylän muuttamisen katumaiseksi. Kaupunkiympäristön toimialan mukaan Salmisaaren rakennusoikeuden arvo ilman meritäyttöjä olisi ehdotetulla A-linjauksella 137 miljoonaa euroa pienempi kuin kauemmas Länsiväylälle sijoittuvalla D-linjauksella.
TAMMIKUU 2025
- Yle, 24.1.2025 Jättimäinen satamatunneli etenee käsittelyyn Helsingissä
- Helsingin Uutiset 24.1.2025 Yhdistetäänkö keskustan huoltotunneli ja satamatunneli? Näin satama vastaa kauppakamarin yllättävään avaukseen
HELMIKUU 2025
- Helsingin Uutiset, 9.2.2025 Helsinkiin rakennetaan 2 kilometriä pitkä ”laivatunneli” – Pitkään valmistella ollut hanke poliitikkojen pöydälle ensi viikolla
- HS, 12.2.2025 Helsingissä syttyi riita uudesta tunnelista: ”Kiristystä”
- HS, 15.2.2025 Miksi Helsinki haluaa 300 miljoonan euron satamatunnelin? ”Varaudumme tulevaisuuteen”
- HS, mielipide 17.2.2025 Juhana Rantavuori: Länsisatamassa on vapaata laiturikapasiteettia
- HS, mielipide 24.2.2025 Tiina Pasuri Helsingin seudun kauppakamarin johtava asiantuntija: Satamatunneli ei ole vain Helsingin asia
- HS, 26.2.2025 Demarit ratkaisevat Helsingin satamatunnelin kohtalon
MAALISKUU 2025
- Yle, 2.3.2025 Päätös Helsinkiin suunnitellusta satojen miljoonien satamatunnelista siirtymässä jälleen
- HS, 4.3. HS:n tiedot: Yksi Helsingin poliitikko sai yllättäen vallan tunnelipäätöksessä
- Helsingin Uutiset 4.3. HU:n tiedot | Kuohuttava tunnelihanke jää jälleen pöydälle, vaikka enemmistö näyttäisi olevan yhtä mieltä parhaasta vaihtoehdosta
- Yle, 4.3. Kiistanalainen Helsingin satamatunneli jäi jälleen pöydälle
- Hbl, insändare 8.3. Kristian Wahlbeck (r.): Lappviksparken är hotad
- HS, 8.3. Puheet Helsingin uudesta satojen miljoonien eurojen tunnelista kiihtyvät – Tämä kaikki kiistasta tiedetään
- HS, mielipide 8.3. Olli-Pekka Koljonen (sd.): Eteläsataman voisi vapauttaa nopeasti
- HS, mielipide 13.3. Pekka Hellström Helsingin Sataman tekninen johtaja: Tukholman-liikenteen siirto Länsisatamaan olisi erittäin hankalaa
- HS, mielipide 13.3. Seppo Nohrström: Satamatunnelia ei tarvita
- HS, 15.3. Helsingin uusi tunneli repii demareita kahtia
- Helsingin Uutiset, 16.3. Demarileirissä räiskyy kuppikuntien välillä – kompastuuko SDP Helsingissä ja Tampereella sisäisiin ristiriitoihin?
- Hbl, 16.3. Omtvistad tunnel kan sluka del av Lappviksparken (maksumuurin takana)
- Helsingin Uutiset, 17.3. Satamatunnelin kohtalonhetket käsillä tiistaina – Lapinlahden puiston puolustajat julkaisivat viime hetkellä vetoomuksen
- Hbl, ledare 17.3. Torsten Fagerholm: Lappviken förtjänar nya visioner, utan politisk färgblindhet (maksumuurin takana)
- HS, 18.3. Helsingin uusi autotunneli saattaa edetä vain yhden äänen enemmistöllä
- Jätkäsaari-Ruoholahti, 18.3. Satamatunnelin linjaus äänestyksessä tänään
- Yle, 18.3. Helsingin satamatunnelin kaavaehdotus tulee esille kuukaudeksi
- Helsingin Uutiset, mielipide 18.3. Saana Rossi (vihr.) ja Sameli Sivonen (vihr.): Satamatunneli ei poista autoja Jätkäsaaresta
- Jätkäsaari-Ruoholahti, 18.3. Satamatunneli etenee A-vaihtoehdon mukaan
- Helsingin Uutiset, 18.3. Kuohuttavassa autotunnelisaagassa päädyttiin A-vaihtoehtoon
- Länsiväylä, 19.3. Länsiväylälle tulevasta satamatunnelista tiukka äänestysratkaisu – valmistuisi 2032
- Helsingin Uutiset, 19.3. Helsingin Satama iloitsee tunnelipäätöksestä – maksaa 300 miljoonan euron viulut
- Helsingin Sanomat, 19.3. Kiistellystä satamatunnelista päätettiin, mutta se ei ratkaise mitään
- Helsingin Sanomat, pääkirjoitus 20.3. Länsisataman tunneliratkaisuksi kannattaa valita halvempi, varmempi ja nopeammin valmistuva vaihtoehto
4.2.2025 Olli-Pekka Koljonen (sd.): Helsingin kaupunki ja Satama yrittävät kaikessa hiljaisuudessa kävellä päätöksentekijöiden yli (Uusi Suomi, puheenvuoro)
27.2.2025 Paavo Arhinmäki (vas.): Lapinlahden puisto ja sairaalarakennus on meille helsinkiläisille hyvin rakas (Facebook-julkaisu)
28.2. Helsingin luonnonsuojeluyhdistys Kannanotto Satamatunnelin asemakaavasta ja asemakaavan muutosehdotuksesta (lautakunnalle lähetetty kannanotto)
4.3. Elisa Gebhard (sd.): En voi kannattaa ainakaan sellaista tunnelivaihtoehtoa, jossa kajottaisiin Lapinlahden puiston alueeseen Facebook-julkaisu) (Instagram-julkaisu)
6.3. Osmo Soininvaara: Satamatunnelin tarpeellisuus selvitettävä puolueettomasti (blogiteksti)
13.3. Olli-Pekka Koljonen (sd.): Sataman keskustan toiminnot olisi siis mahdollista järjestellä uudelleen myös ilman kallista investointia (Facebook-julkaisu, vastine Pekka Hellströmin 13.3. Helsingin Sanomissa julkaistuun vastineeseen)
18.3. Hannu Oskala: Rahalla ei ole väliä Yt. Kokoomus ja SDP (Facebook-julkaisu)
19.3. Olli-Pekka Koljonen (sd.) Helsingin kaupunkiympäristölautakunta päätti eilen yhden äänen enemmistöllä edistää ns. Satamatunnelin lyhyen (A-vaihtoehdon) asemakaavan valmistelua. (Facebook-julkaisu)
Kaupunkiympäristölautakunta käsittelee Satamatunnelin asemakaavaehdotusta 18.3.2025. Lopullisen päätöksen asemakaavasta tekee vaaleilla valittava uusi kaupunginvaltuusto aikaisintaan vuoden 2025 lopulla.
Asemakaavan hyväksymisen lisäksi satama tarvitsee tunnelin maanpäällisten suuaukkojen rakentamiseen rakennusluvan.
Tunnelin rakentaminen voisi alkaa vuonna 2028, mutta hankkeen aikataulu tulisi todennäköisesti viivästymään valitusten vuoksi.
Satamatunnelin Lapinlahden puistoon sijoittuvan A-linjauksen edistämistä kannattanevat kaupunkiympäristölautakunnassa suurella varmuudella
- kokoomus (4 lautakunnan varsinaista jäsentä)
- perussuomalaiset (1)
A-linjauksen hylkäystä ja asian palauttamista valmisteluun kannattanevat
- vihreät (3)
- vasemmistoliitto (2)
Vaa’ankielipuolueina toimivat siis
- SDP (2: Eveliina Heinäluoma ja Sami Kuusela)
- RKP (1: Silja Borgarsdóttir Sandelin)
Äänestyksen lopputulokseen saattaa vaikuttaa suuresti myös se, jos päätöksentekokokouksiin osallistuukin lautakunnan varsinaisten jäsenten sijaan varajäseniä. Mahdollisessa tasatilanteessa lautakunnan puheenjohtajan Anni Sinnemäen (vihr.) ääni ratkaisee lopputuloksen.
Lue blogiartikkelimme aiheesta täältä.