Skip to main content
HUOMIO YHTEISÖ

EI SATAMATUNNELIA LAPINLAHTEEN

Kaupunki valmistelee nelikaistaisen Satamatunnelin aukkoa raskaalle liikenteelle Lapinlahden puiston eteläosaan.

Katso lyhyt video tästä kriittisestä tilanteesta. Kertoja Tommi Korpela.

Jaa sivu:
Taustalla on ilmakuva Lapinlahden puistoalueesta. Kuvan päällä on kasvokuvat kolmesta henkilöstä.

Miten tämä vaikuttaisi puistoon ja sen lähialueisiin?

Taustalla on ilmakuva Lapinlahden puistoalueesta. Kuvan päällä on kasvokuvat kolmesta henkilöstä.

Miten tämä vaikuttaisi puistoon ja sen lähialueisiin?

Miten tämä vaikuttaisi sinuun?

satamatunneli- con
Kirjoita Kaupunkiympäristö­lautakunnalle

Aloitetaan reilu keskustelu.

Nyt on aika puhua ja tulla kuulluksi. Yhteisömme tulevaisuus riippuu siitä, miten reagoimme tähän hankkeeseen.

Värien merkitys
6 Vastustaa satamatunnelia puiston läpi
7 Kannattaa satamatunnelia puiston läpi

Vaikuta!

Kaupunkiympäristölautakunta käsitteli asiaa kokouksessaan tiistaina 18.3.2025, ja näin he äänistivät.

Lautakunta äänesti satamatunnelin vetämistä suoraan Lapinlahtipuiston läpi!

Heinäluoma ja Sandelin olivat viimeiset jotka kannattivat tunnelin vetämäistä puiston läpitse. 

Vaikka Satamatunnelin asemakaavaehdotus etenee, muuttui koko hanke entistä epävarmemmaksi

Asiantuntijat vastustavat tätä hanketta!

Jukka-Pekka Flander, emeritus ympäristöneuvos ja ”Suomen pelätyin mies”, arvostelee kovin sanoin Satamatunnelia ja Helsingin kaupunkisuunnittelua.
Helsingin kaupunki kaavoittaa alueitaan ilman aitoa kaupunkilaisten osallistamista tai läpinäkyvää dialogin rakentamista. Suunnitelmat ajoittuvat pitkälle tulevaisuuteen huomioimatta tässä hetkessä syntyviä pitkäaikaisia haittoja, joihin kaupunkilaiset veronmaksajina osallistuvat.

Satamatunneli-hanke vaarantaisi uhanalaisen liito-oravan reittejä sekä levähdys- ja lisääntymispaikkoja. Lapinlahti on havaintojen perusteella lähimpänä ydinkeskustaa sijaitseva lajin elinalue. Silti sen lailla suojatut reviirit ovat tällä hetkellä uhattuna. Merkittävä osa erittäin uhanalaisen kirvelilattakoi-perhosen ja sen ravintokasvin mukulakirvelin elinympäristöistä tuhoutuisi. Muualla puistossa toteutetaan mukulakirvelin kylvöjä, jotka eivät tähän mennessä ole onnistuneet.

Näytä tukesi

Upota kanaviisi linkki, joka ohjaa tälle sivulle, tai lataa kuva ja liitä sähköpostin allekirjoitukseen.

banner-signature for satamatunneli

Voit myös kirjoittaa vapaamuotoisen tekstin ja liittää linkin tälle sivulle. Esimerkiksi näin:

Nyt on aika puhua ja tulla kuulluksi. Yhteisömme tulevaisuus riippuu siitä, miten reagoimme tähän hankkeeseen. Ei satamatunnelia Lapinlahden puistoon! Vaikuta.

satamatunneli-kuva

Usein kysytyt

Mikä on Satamatunneli-hanke?

Satamatunneli on osa Helsingin Satama Oy:n laajaa satamatoimintojen uudelleenjärjestelyä, jossa Tallinnan-liikenne siirretään Eteläsatamasta Länsisatamaan ja Tukholman-liikenne Katajanokalle.

Helsingin Satama ja Helsingin kaupunkiympäristön toimiala valitsivat kesällä 2024 Satamatunnelin jatkovalmisteluun Lapinlahden puistoon sijoittuvan A-linjausvaihtoehdon. Tunneli alkaisi Länsisatamasta ja nousisi maan pinnalle Lapinlahden historiallisessa sairaalapuistossa yhdistyen siitä Länsiväylään.

Valinnan myötä valmistelussa luovuttiin D-linjausvaihtoehdosta, jossa tunnelin sisäänmenoaukko olisi sijoittunut kauemmas Länsiväylälle. Alkuvuonna 2025 D-linjausvaihtoehto on noussut takaisin julkiseen keskusteluun.

Miten voin vaikuttaa?
  • LÄHETÄ VALMIIT KIRJEET ASIAN RATKAISEVILLE PÄÄTTÄJILLE NÄILLÄ OHJEILLA: https://urly.fi/3MQZ. Voit myös omin sanoin puolustaa luonnon monimuotoisuutta, puiston virkistysarvoja, alueen kulttuuriperintöä, mielenterveyskuntoutujien hyvinvointia ja hautausmaiden rauhaa.
  • JAA TIETOA ETEENPÄIN: Jaa somesisältöjämme omissa kanavissasi. (Löydät listauksen alempaa)
  • AUTA MEITÄ KORJAAMAAN VIHREELLISIÄ VÄITTÄMIÄ:
    • Satamatunneli ei vähennä ruuhkia Jätkäsaaressa.
    • Eteläsataman ja Makasiinirannan alueen kehittäminen ei vaadi tunnelin rakentamista.
    • A-linjaukseen sisältyy huomattavasti enemmän riskejä kuin D-linjaukseen.
    • Vuoden 2021 periaatepäätös voidaan kumota ja satamatoimintojen painopiste voidaan siirtää Länsisatamasta Vuosaareen.
    • Pahimmillaan lasku pieleen menneestä investoinnista lankeaa veronmaksajien maksettavaksi.
    • (Lue näistä lisää alempaa)
  • SELVITÄ KUNTAVAALIEHDOKKAASI KANTA TUNNELIHANKKEESEEN: Ota yhteyttä sinua kiinnostaviin ehdokkaisiin eri puolueista, osallistu vaalitentteihin ja pidä ääntä Satamatunnelista. Koska uusi kaupunginvaltuusto tulee tekemään lopulliset päätökset tunnelin rakentamisesta, on tärkeää valita valtuustoon henkilöitä, jotka eivät kannata tunnelin A-linjausta!

 

 

Mitä somesisältöjä voin jakaa eteenpäin? (Päivitetty 18.3.) Tykkää, jaa ja tue!

TEKSTEJÄ

Lähetä näillä ohjeilla valmiit kirjeet asian ratkaiseville päättäjille. Facebook

Kummalla puolella historiaa lautakunnan jäsenet päättävät seistä? Instagram & Facebook

Olemme 14.3.2025 lähettäneet yhteisvetoomuksen kaikille Helsingin kaupunginvaltuuston ja kaupunkiympäristölautakunnan ryhmille. Instagram & Facebook

Julkaisimme verkkosivun, joka antaa vinkit sinulle, jos tahdot osallistua ja tulla mukaan kertomaan näkemyksesi. Instagram & Facebook

Myös kompensaatioistutukset heikentäisivät Lapinlahden puiston virkistysarvoja. Instagram & Facebook

Lue blogiartikkelista, mitä Alvila-kodin asukkaat ajattelevat Satamatunnelista: Instagram & Facebook

Lähteellä toimivan taiteilijamme Jennifer Ramirezin kannanotto Lapinlahden puolesta ja Satamatunnelia vastaan: Lapinlahti Park is Irreplaceable. Instagram & Facebook

Tiukka äänestys tulossa: Rajusti kantoja jakava Satamatunneli Helsingin kaupunkiympäristölautakunnan käsittelyssä. Instagram & Facebook

Hyvin kiistanalaisen ja Lapinlahden puistoa uhkaavan Satamatunneli-hankkeen asemakaava on parhaillaan Helsingin kaupunkiympäristölautakunnan käsittelyssä. Instagram & Facebook

Suunnitelman kompensaatioistutukset estäisivät jatkossa nurmikkoalueiden virkistyskäytön -jopa kaksimetrinen kasvi ei siedä tallaamista. Instagram

Helsingin Sanomat kirjoitti 12.2.2025 Satamatunneliin liittyvistä poliittisista jakolinjoista: Helsingissä syttyi riita uudesta tunnelista: ”Kiristystä” Instagram & Facebook

 

VIDEOITA

Thomas Slätis, viestinnän ja konfliktin asiantuntija, aikaisempi Unescon aineettoman kulttuuriperinnön ohjelman maavastaava selittää, miksi Satamatunnelia ei pidä rakentaa Lapinlahden puistoon. Instagram & Facebook

Estetään yhdessä peruuttamaton – älä jää sivustakatsojaksi. Instagram & Facebook

Erittäin uhanalaista kirvelilattakoita ja sen isäntäkasvia mukulakirveliä uhkaa Lapinlahden puiston eteläosaan suunniteltu rekkatunnelin A-linjaus. Instagram & Facebook

Videolla viestintätiimimme valmistelee Satamatunneli-postikortteja lähetettäviksi päättäjille. Instagram & Facebook

Jukka-Pekka Flander, emeritus ympäristöneuvos, arvostelee kovin sanoin Satamatunnelia ja Helsingin kaupunkisuunnittelua. Instagram & Facebook

Myyri Sysivesi helsinkiläinen biologi ja tutkimussukeltaja: “Kerran menetettyjä lajeja tai alueita ei saa rahallakaan takaisin.” Instagram

Miksi tunneli halutaan rakentaa?

Helsingin Satama Oy ja risteilijävarustamot tavoittelevat tunnelia, koska ne haluavat kasvattaa Tallinnan-liikennettä voimakkaasti.

Helsingin Sataman näkemykset eivät edusta kaupungin ja kaupunkilaisten objektiivista etua vaan ensisijaisesti sataman ja sen avainasiakkaiden eli risteilyvarustamoiden liiketaloudellisia etuja.

Vastauksessaan helmikuun 2024 lopussa pidetyn yleisötilaisuuden kysymyksiin satama on myöntänyt, että “satamatunnelilla ei pyritä ensisijaisesti ratkaisemaan Jätkäsaari/Ruoholahti alueen autoliikenteen ruuhkia.”

Arkkitehtuuri- ja designmuseon, Saaret-kokonaisuuden ja rantaraitin voi toteuttaa Eteläsataman ja Makasiinirannan alueelle ilman tunnelin rakentamista. Nykyinen Tallinnan-liikenne voidaan keskittää Länsisatamaan ja Tukholman-liikenne Katajanokalle tämänhetkisellä satamakapasiteetilla.

Vähentääkö tunneli ruuhkia Jätkäsaaressa?

Ei vähennä.

On arvioitu, että Satamatunnelin rakentamisesta huolimatta liikenne Jätkäsaaren katuverkostossa säilyisi nykytasolla tai saattaisi jopa kasvaa, jos Länsisataman satamaliikennettä kasvatettaisiin voimakkaasti Helsingin Satama Oy:n tavoitteiden mukaisesti.

Satamatunnelin rakentaminen ei siis vähentäisi merkittävästi Jätkäsaaren ruuhkia tai parantaisi alueen liikenneturvallisuutta ja asumisviihtyvyyttä. Vastauksessaan helmikuun 2024 lopussa pidetyn yleisötilaisuuden kysymyksiin satama on myöntänyt, että “satamatunnelilla ei pyritä ensisijaisesti ratkaisemaan Jätkäsaari/Ruoholahti alueen autoliikenteen ruuhkia.”

Onko tunneli välttämätön, jotta Eteläsataman aluetta voidaan kehittää?

Ei ole. Eteläsataman ja Makasiinirannan aluetta voidaan kehittää ja arkkitehtuuri- ja designmuseon, Saaret-kokonaisuuden sekä rantaraitin voi toteuttaa myös ilman tunnelia.

Nykyinen Tallinnan-liikenne voidaan keskittää Länsisatamaan ja Tukholman-liikenne Katajanokalle tämänhetkisellä satamakapasiteetilla.

Helsingin Satama Oy ja risteilijävarustamot tavoittelevat tunnelia, koska ne haluavat kasvattaa Tallinnan-liikennettä voimakkaasti.

Voidaanko satamaliikenteen kasvu siirtää Länsisatamasta Vuosaareen?

Kyllä voidaan. Mahdollinen rahtiliikenteen kasvun osuus voidaan suunnata hinta- ja muulla ohjauksella yhä voimakkaammin Vuosaaren satamaan.

Helsingin Sataman kehittämisohjelman tavoitteena ja ohjelman neljäntenä vaiheena on Vuosaaren sataman laajentaminen vastaamaan rahtiliikenteen tarpeita. Alueen käyttöä tullaan tehostamaan ja kapasiteettia lisäämään. ”Vuosaaren satama ottaa vastaan pääosan tavaraliikenteen kasvusta jatkossakin” (Helsingin Satama, Kehittämisohjelman suunnitelma 22.10.2021, s. 19).

Jos Satamatunnelia ei rakenneta, voidaan säästyneet rahat tarvittaessa investoida Vuosaaren satamaan.

Miten tunneli vaikuttaisi Lapinlahden puistoon?

Satamatunnelin rakentaminen vaarantaisi erittäin uhanalaisen kirvelilattakoin ja uhanalaisen liito-oravan elinympäristöt. Mukulakirvelin siirtoistutukset, joilla kirvelilattakoille pyritään luomaan uusia elinympäristöjä, epäonnistuivat viime vuonna. Lisäksi hauraat istutukset on toteutettu puiston osiin, jotka ovat aktiivisessa virkistyskäytössä ja siten altistuvat kulutukselle myös tulevaisuudessa. Jos liikkuminen estetään uusilla kasvualueilla, pienenee puiston käytettävissä oleva ala huomattavasti.

Tunnelin rakentaminen heikentäisi monille rakkaan puiston virkistysarvoja ja hyvinvointivaikutuksia. Puiston pienenemisen ohella tunneli aiheuttaisi melua, pienhiukkaspäästöjä ja pakokaasuja. Harva haluaisi istua piknikillä nelikaistaisen rekkatunneliaukon vieressä.

Tunnelin rakentaminen heikentäisi Lapinlahden rakennusten, puiston ja mielenterveystyön muodostamaa, valtakunnallisesti arvokasta kulttuuriperintökokonaisuutta. Puisto on suunniteltu tukemaan toipumista, ja siellä kasvaa edelleen ylilääkäreiden ja potilaiden istuttamia puita ja muita kasveja.

 

Miten tunneli vaikuttaisi mielenterveyskuntoutujiin?

Lapinlahti on historiallisesti ollut tärkeä mielenterveyttä tukeva alue, ja se toimii edelleen yhteisöllisenä paikkana, jossa mielenterveyttä edistetään esimerkiksi taiteen, kulttuurin, kansalaistoiminnan ja tuetun työllisyyden keinoin.

Alueeseen kohdistuvat muutokset vaikuttavat haavoittuvassa asemassa oleviin henkilöihin häiritsemällä heidän tuttua ympäristöään ja vaikeuttamalla palveluiden saavutettavuutta.

Satamatunneli ja sen rakentaminen heikentäisivät erityisesti Lapinlahden puiston eteläosassa sijaitsevassa Alvila-kerrostalossa asuvien mielenterveyskuntoutujien hyvinvointia. Lue blogistamme Nissen, Tarjan ja Katriinan ajatuksista.

Miten tunneli vaikuttaisi lähialueeseen?

Satamatunnelin rakentaminen vaarantaisi hautausmaiden rauhan. Tunneli kulkisi parikymmentä metriä hautojen alla, mikä on epäkunnioittavaa vainajia ja heidän läheisiään kohtaan.

Tunnelin A-linjaus estäisi Salmisaaren alueen toivottua maankäyttöä, esimerkiksi Länsiväylän muuttamisen katumaiseksi. Kaupunkiympäristön toimialan mukaan Salmisaaren rakennusoikeuden arvo ilman meritäyttöjä olisi ehdotetulla A-linjauksella 137 miljoonaa euroa pienempi kuin kauemmas Länsiväylälle sijoittuvalla D-linjauksella.

Mitä taloudellisia näkökulmia tunneliin liittyy?

Taloudelliset laskelmat hankkeen kannattavuudesta eivät ole julkisia. Jos Helsingin kaupungin täysin omistama Helsingin Satama Oy ei onnistuisi kattamaan käyttäjämaksuilla yli 600 miljoonan euron investointeja uuteen terminaaliin ja Satamatunneliin, on suuri riski, että lasku lankeaisi veronmaksajien maksettavaksi.

Helsingin Satama Oy:n liiketoiminnan tuotot, jotka nyt halutaan investoida Satamatunneliin, voitaisiin maksaa osinkoina Helsingin kaupungille ja käyttää kaupungin muihin toimintoihin, esimerkiksi koulutukseen tai terveydenhuoltoon.

Satamatunneli olisi kannattamaton ja lyhytaikainen investointi, jos laivaliikenne painottuisi tulevaisuudessa kuitenkin Vuosaareen tai jos Helsingin ja Tallinnan välinen tunnelihanke toteutuisi lähivuosikymmeninä.

Tunnelin A-linjauksen rakentaminen estäisi Salmisaaren alueen toivottua maankäyttöä, esimerkiksi Länsiväylän muuttamisen katumaiseksi. Kaupunkiympäristön toimialan mukaan Salmisaaren rakennusoikeuden arvo ilman meritäyttöjä olisi ehdotetulla A-linjauksella 137 miljoonaa euroa pienempi kuin kauemmas Länsiväylälle sijoittuvalla D-linjauksella.

Miten Satamatunnelista on uutisoitu? (Päivitetty 21.3.2025)

TAMMIKUU 2025

HELMIKUU 2025

MAALISKUU 2025

Miten hanke etenee?

Kaupunkiympäristölautakunta käsittelee Satamatunnelin asemakaavaehdotusta 18.3.2025. Lopullisen päätöksen asemakaavasta tekee vaaleilla valittava uusi kaupunginvaltuusto aikaisintaan vuoden 2025 lopulla.

Asemakaavan hyväksymisen lisäksi satama tarvitsee tunnelin maanpäällisten suuaukkojen rakentamiseen rakennusluvan.

Tunnelin rakentaminen voisi alkaa vuonna 2028, mutta hankkeen aikataulu tulisi todennäköisesti viivästymään valitusten vuoksi.

Miten eri puolueet suhtautuvat hankkeeseen?

Satamatunnelin Lapinlahden puistoon sijoittuvan A-linjauksen edistämistä kannattanevat kaupunkiympäristölautakunnassa suurella varmuudella

  • kokoomus (4 lautakunnan varsinaista jäsentä)
  • perussuomalaiset (1)

A-linjauksen hylkäystä ja asian palauttamista valmisteluun kannattanevat

  • vihreät (3)
  • vasemmistoliitto (2)

Vaa’ankielipuolueina toimivat siis

  • SDP (2: Eveliina Heinäluoma ja Sami Kuusela)
  • RKP (1: Silja Borgarsdóttir Sandelin)

Äänestyksen lopputulokseen saattaa vaikuttaa suuresti myös se, jos päätöksentekokokouksiin osallistuukin lautakunnan varsinaisten jäsenten sijaan varajäseniä. Mahdollisessa tasatilanteessa lautakunnan puheenjohtajan Anni Sinnemäen (vihr.) ääni ratkaisee lopputuloksen.

Lue blogiartikkelimme aiheesta täältä.