Skip to main content

Satamatunneli pähkinänkuoressa

Aurinkoinen vehreä puisto

Oletko pudonnut kärryiltä Satamatunneli-keskustelussa? Ei hätää, sillä olemme koonneet tähän blogitekstiin kaikki keskeisimmät tunnelifaktat!

Tästä on kyse

  • Satamatunneli on osa satamatoimintojen uudelleenjärjestelyä, jossa Tallinnan-liikenne keskitetään Länsisatamaan ja Tukholman-liikenne Katajanokalle.
  • Satamatunneli alkaa Länsisatamasta ja nousee maan pinnalle Lapinlahden historiallisessa sairaalapuistossa yhdistyen siitä Länsiväylään. Puistossa tunnelirakenteen päälle ja pohjoispuolelle rakennetaan lisäksi kevyen liikenteen väylä Länsibaana.
  • Helsingin Satama haluaa rakentaa tunnelin, koska se uskoo, että Tallinnan-liikenne tulee kasvamaan voimakkaasti tulevina vuosikymmeninä. Liikenne on kuitenkin vähentynyt  Itämerellä viime vuosina.
  • Helsingin kaupungin täysin omistama Helsingin Satama Oy aikoo rahoittaa noin 310 miljoonaa euroa maksavan tunnelin käyttömaksuilla. Kustannusten nousu saattaa kuitenkin ajaa laivanvarustamot käyttämään muita satamia.
  • Ruuhkat katuverkolla säilyvät, vaikka tunneli rakennettaisiin. Aamuruuhkan aikaan vuonna 2040 esimerkiksi Mechelininkadun pohjoiseen kulkevilla kaistoilla nopeus on jatkossakin noin 20 % liikennesääntöjen mukaisesta nopeudesta eli liikenne on lähes seisahtunut. 40 km/h-rajoituksella nopeus olisi tällöin 8 km/h.
  • Satamatunneli nopeuttaa matkaa Länsisatamasta Länsiväylälle 1 min 34 s. Matka-aika on tunnelin rakentamisen jälkeen edelleen yli 35 minuuttia.
  • Arkkitehtuuri- ja designmuseo sekä Saaret-hotelli- ja toimistokokonaisuuden ensimmäinen vaihe voidaan toteuttaa Eteläsatamassa laivaliikenteen yhä toimiessa alueella. Väite kiireestä on virheellinen.
  • Hankkeesta ei ole haluttu tehdä yhteiskuntataloudellista hyöty-kustannusarviota, joka huomioisi kaikki tunnelin suorat ja epäsuorat vaikutukset yhteiskuntaan riippumatta siitä, keneen vaikutukset kohdistuvat.
  • Mahdollinen rahtiliikenteen kasvu voidaan suunnata Vuosaareen, jota ollaan jo laajentamassa rahtiliikenteen tarpeisiin vastaamiseksi.
Ilmakuva Jätkäsaaresta ja Ruoholahdesta. Punaisella merkitty tunneli kulkee Länsisatamasta pohjoiseen, kiertää ison lenkin idän kautta ja kulkee länteen hautausmaiden välistä päättyen Lapinlahden puiston eteläosaan.

Satamatunnelin linjaus. Kuva: Helsingin kaupunki
(tunnelilinjausta vahvistettu kontrastin lisäämiseksi)

Karttagrafiikka, johon on merkitty nopeuksien suhde nopeusrajoituksiin. Liikenne on lähes seisahtanut Mechelininkadulla ja Länsisatamankadulla kohti pohjoista kulkevilla kaistoilla. Ruuhka on paha myös erityisesti Salmisaaren liittymässä, Porkkalankadulla ja Jätkäsaarenlaiturilla.

Grafiikka: Karolina Saarenpää

Miten tunneli vaikuttaisi Lapinlahden puistoon?

Kartassa näkyy tunnelin sijoittuminen puistoon. Noin puolet puiston laajimmasta ja elinvoimaisimmasta mukulakirvelikasvustosta hävitetään.

Karttaan on merkitty pinkillä ja violetilla ne puiston merkittävimmän mukulakirvelikasvuston osat, jotka hävitetään ruskealla merkityn avolouhoksen ja keltaisen Länsibaanan tieltä. Lähde: Ramboll Oy 2025: Kirvelilattakoin (Depressaria chaerophylli) elinympäristöjen ekologisen kompensaation hyvityssuunnitelma Lapinlahden alueella. Päivätty 2.9.2025. s. 22

  • Valtaosa erittäin uhanalainen perhosen, kirvelilattakoin (Depressaria chaerophylli), mukulakirveli-ravintokasvin keskeisimmästä kasvualueesta hävitetään tunnelin avolouhoksen tieltä. Perhosia elää Suomessa vain kahdella muulla alueella. Helsingin Satama on yrittänyt luoda perhoselle uusia elinpaikkoja kylvämällä mukulakirveliä muualle puistoon, mutta kylvöt ovat epäonnistuneet.
  • Ainakin 64 puun kaataminen avolouhoksen ja Länsibaanan tieltä hävittää suojan muulta kasvillisuudelta ja heikentää liito-oravien elinympäristön ekologista tilaa.
  • Puiston käytettävissä oleva ala pienenee mukulakirvelikylvöjen takia.
  • Jatkossa Ruoholahden toimistorakennukset ovat erottamaton osa puiston näkymää, kun niitä peittävät puut kaadetaan.
  • Valtakunnallisesti merkittävän rakennetun kulttuuriympäristön (RKY-alue) maisemapuiston rauha ja identiteetti häviävät.

Miten tunneli vaikuttaa helsinkiläisiin ja Helsinkiin?

  • Vain 30 metrin päässä tunnelin suuaukolta sijaitsee Alvila-talo, jossa asuu haavoittuvassa asemassa olevia mielenterveyskuntoutujia. Vuosia kestävien rakennustöiden vaikutuksia heidän hyvinvointiinsa ei ole selvitetty.
  • Tunneli estää Salmisaaren kehittämisen viihtyisäksi asuinympäristöksi. Helsingin kaupunki menettää tonttimaata ja rakennusoikeuksia noin 138 miljoonan euron arvosta.
  • Tunnelin rakentaminen hautausmaiden alta on epäkunnioittavaa vainajia ja heidän omaisiaan kohtaan.
  • Puiden kaataminen ja siten Helsingin keskustan latvuspeittävyyden heikentäminen vaikeuttaa helle- ja sadejaksoihin sopeutumista.
  • Autoliikenne lisääntyy ja hiilineutraalisuustavoitteen saavuttaminen vaikeutuu.

Miten ja milloin Satamatunnelin asemakaavasta päätetään?

  • Kaupunkiympäristölautakunta päätti puoltaa tunnelin asemakaavaa 4.11.2025.
  • Kaupunginhallitus päättää kannastaan maanantaina 24.11.2025.
  • Lopullisen päätöksen kaavan hyväksymisestä tekee kaupunginvaltuusto. Kaudelle 2025–2029 valitun kaupunginvaltuuston 85 jäsenestä 29 sitoutui ennen kuntavaaleja Lapinlahden puiston suojelemiseen. Useimmat heistä edustavat vihreitä ja vasemmistoliittoa, mutta joukossa on myös SDP:n, RKP:n ja keskustan edustajia.
  • Kaupunginvaltuustossa ratkaisevassa asemassa ovat SDP:n, RKP:n, perussuomalaisten, kristillisdemokraattien ja Liike Nytin edustajat.
  • Kaupunkilaisten aktiivisuus voi vielä muuttaa tilannetta ratkaisevasti.

Löydät lisää tietoa Usein kysytyistä kysymyksistä ja Satamatunnelin faktantarkistus -selvityksestä verkkosivultamme!

Kuva Lapinlahden puiston lounaisosasta: Karolina Saarenpää


Lapinlahden Lähde

Kulttuurin, mielen hyvinvoinnin ja pienyrittäjyyden keskus Lapinlahden entisessä psykiatrisessa sairaalassa Helsingissä. Olemme turvallisempi, yhdenvertainen tila ja tuomitsemme kaiken syrjinnän.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *