Tiedote 20.10.2025: Laaja selvitys – virheelliset ja puutteelliset tiedot johtavat satamatunnelipäätöksiä harhaan

Tiedote 20.10.2025 – Julkaisuvapaa heti
Uusi selvitys paljastaa, että satamatunnelista käyty poliittinen keskustelu perustuu harhaanjohtaville väitteille ja virheellisille mielikuville. Viranomaislähteisiin, valmisteluaineistoon ja Helsingin Satama Oy:n dokumentteihin nojaava selvitys osoittaa, ettei hanke ole lainkaan niin ristiriidaton kuin julkisuudessa on annettu ymmärtää. Selvitys muun muassa osoittaa usean kartan avulla, ettei tunnelin rakentaminen vähennä jätkäsaarelaisten tai ruoholahtelaisten aamuruuhkia ja sen sijaan lisää Länsiväylän ruuhkautumista. Selvitys listaa lähes 50 kysymystä, jotka on sivuutettu tai kuitattu puutteellisin perusteluin.
Pro Lapinlahti mielenterveysseura ry:n selvityksen perusteella vaikuttaa siltä, ettei tunnelin rakentaminen ratkaise niitä ongelmia, jotka sen väitetään ratkaisevan. Ruuhkien säilymisen lisäksi on huomionarvoista, että Helsingin Sataman itsensä mukaan Eteläsataman suunnitelmat voidaan toteuttaa ilman Satamatunnelin rakentamista. Tunnelin D-linjauksen toteuttaminen ei ole mahdotonta kuten yleisesti oletetaan, sillä kevyt polttoöljy voidaan Helen Oy:n selvitysten mukaan siirtää olemassa olevaan hiilisiiloon Salmisaaressa, mikä ei edellytä kallion louhintoja tai uusia ajoyhteyksiä.
– On kohtuullista vaatia, että päätös tunnelista perustuu varmistettuun tietoon pelkkien oletusten, uskomusten ja mielikuvien sijaan. Kyseessä on satojen miljoonien eurojen hanke, jonka riskin kantavat veronmaksajat ja joka aiheuttaa pitkäaikaista haittaa alueen luonnolle, ihmisten hyvinvoinnille ja kulttuuriperinnölle, sanoo Pro Lapinlahti mielenterveysseura ry:n toiminnanjohtaja Nonni Mäkikärki.
Harhaanjohtavien väitteiden lisäksi selvityksestä käy ilmi, että useita päätöksen kannalta olennaisia seikkoja on vielä selvittämättä. Muun muassa laivaliikenteen erilaiset kasvuskenaariot ja tunnelihankkeen kannattavuuslaskelmat tulee tuoda päättäjien tietoon.
– Väitetyt hyödyt koituvat laivanvarustamoille, logistiikkayhtiöille, autoliikenteelle ja Suomen elinkeinoelämälle, kun taas sosiaaliset, ekologiset, hyvinvointi- ja kenties taloudellisetkin kustannukset lankeavat helsinkiläisten asukkaiden ja luonnon maksettaviksi. Tunnelin louhiminen rikkoo Lapinlahden puiston eteläosan pysyvästi, minkä valossa lisäselvitysten vaatima aika ei hidasta hanketta kohtuuttomasti, toteaa Lapinlahden Lähde Oy:n toimitusjohtaja Ville Pellinen ja jatkaa:
– Lisäksi helsinkiläisten mahdollisuudet vaikuttaa tunnelin linjaukseen ovat olleet lähes olemattomat, eikä tunnelin työmaan välittömällä vaikutusalueella asuvien mielenterveyskuntoutujien mielipiteitä ole selvitetty alueidenkäyttölain mukaisesti.
Satamatunnelin asemakaavaa käsitellään Helsingin kaupunkiympäristölautakunnassa tiistaina 21.10.2025.
Lisätiedot:
Nonni Mäkikärki
toiminnanjohtaja, Pro Lapinlahti mielenterveysseura ry
nonni.makikarki(at)lapinlahdenlahde.fi
+358 40 045 0065
Ville Pellinen
toimitusjohtaja, Lapinlahden Lähde Oy
ville.pellinen(at)lapinlahdenlahde.fi
+358 40 665 6605
Karolina Saarenpää
asiantuntija, Pro Lapinlahti mielenterveysseura ry
karolina.saarenpaa(at)lapinlahdenlahde.fi
+358 50 492 6452