Skip to main content

Tiukka äänestys tulossa: rajusti kantoja jakava Satamatunneli Helsingin kaupunkiympäristölautakunnan käsittelyssä

Kuvassa havainnetilanne Lapinlahden puiston laajasta työmaasta.

Hyvin kiistanalaisen ja Lapinlahden puistoa uhkaavan Satamatunneli-hankkeen asemakaava on parhaillaan Helsingin kaupunkiympäristölautakunnan (Kylk) käsittelyssä. Helsingin Sanomat uutisoi asian todella tiukasta äänestystilanteesta (HS 4.3.2025: Yksi Helsingin poliitikko sai yllättäen vallan tunneli­päätöksessä.) Myös Lapinlahden Lähde on selvittänyt kaupunkiympäristölautakunnan edustajien kantoja Satamatunneliin liittyen.

Oman analyysimme ja HS:n jutun perusteella Kylkin varsinaisista jäsenistä 10/13 on jo pitkälti lukinnut kantansa ainakin liittyen kysymykseen, edetäänkö asiassa Helsingin Sataman ja Helsingin kaupunkiympäristön toimialan esityksen mukaisesti rakentamalla tunnelilinjaus A Lapinlahden puistoon vai palautetaanko asia vielä valmisteluun niin, että Lapinlahden puisto, sen uhanalaiset eliölajit, kotirauha ja kulttuuriperintö- sekä virkistysarvot turvataan.

Tunnelilinjauksen A edistämistä kannattanevat suurella varmuudella kokoomuksen (4 lautakunnan varsinaista jäsentä) ja perussuomalaisten (1) edustajat. Tunnelilinjauksen A hylkäystä ja asian palauttamista valmisteluun kannattanevat vihreiden (3) ja vasemmistoliiton (2) edustajat. Niin sanotut varmat äänet jakautunevat siis tasan.

Vaa’ankielipuolueina kaupunkiympäristölautakunnassa toimivat siis SDP:n ja RKP:n ryhmät, joilla on Kylkissä yhteensä kolme jäsentä. Äänestyksen lopputulokseen saattaa vaikuttaa suuresti myös se, jos päätöksentekokokouksiin osallistuukin varsinaisten jäsenten sijaan varajäseniä. Joka tapauksessa nyt on erityisen tärkeää varmistaa, että varsinkin Kylkin vaa’ankielipuolueiden varsinaiset jäsenet Eveliina Heinäluoma ja Sami Kuusela (sd.) sekä Silja Borgarsdóttir Sandelin (r.) ymmärtävät, miten haitallinen erityisesti Satamatunnelin A-linjaus olisi.

Näyttää yhä todennäköisemmältä, että Helsingin kaupunkiympäristölautakunta tulee joka tapauksessa linjaamaan, että Helsingin kaupunkikonserni investoi Länsisataman laajennukseen ja Satamatunnelin rakentamiseen ainakin 600 miljoonaa euroa tulevina vuosina. Näin ollen nyt keskeinen kysymys on, rakennetaanko tunnelin toinen suuaukko Lapinlahden puistoon vai ei? Vaihtoehtojakin nimittäin on, kuten pidemmälle Länsiväylälle sijoittuva tunnelilinjaus D.

Koko tämä jättihanke saattaa toki vielä merkittävästi muuttua tai jopa kaatua kuntavaalien jälkeen Helsingin kaupungin ylimmässä demokraattisessa päättävässä elimessä, kaupunginvaltuustossa.

Nyt kannattaa siis olla yhteydessä avainpäättäjiin ja kysyä heiltä, kumpi painaa heidän vaakakupissaan ja arvovalinnoissaan enemmän: tunnelilinjauksen D hidasteena olevat Helenin huonokuntoiset öljyluolat vai tunnelilinjauksen A alle jäävät uhanalaiset eliölajit ja historiallisen sairaalapuiston suojavyöhyke sekä sen synnyttämä laaja kansalaisvastustus?

Muistakaa myös äänestää kuntavaaleissa huhtikuussa!

Teksti: Ville Pellinen
Kuva: Klaus Welp


Lapinlahden Lähde

Kulttuurin, mielen hyvinvoinnin ja pienyrittäjyyden keskus Lapinlahden entisessä psykiatrisessa sairaalassa Helsingissä. Olemme turvallisempi, yhdenvertainen tila ja tuomitsemme kaiken syrjinnän.