Skip to main content

Toivon dialogi -erätaukokeskustelu Satamatunnelista oli moniääninen, arvostava ja onnistunut

Helsingin tuomiokirkkoseurakunta ja Lapinlahti-yhteisö järjestivät keskiviikkona 30.10.2024 yhdessä Toivon dialogi -erätaukokeskustelun Satamatunneli-hankkeesta Hyvän toivon kappelissa Jätkäsaaressa. Keskustelun tavoitteena oli koota yhteen hankkeen kannalta keskeisiä sidosryhmiä keskustelemaan arvostavassa hengessä aiheeseen liittyvistä eri näkökulmista, perusteluista ja arvoista. Toivon dialogi onnistui tässä erinomaisesti ja keskustelu oli hyvin moniäänistä sekä laadukasta!

On demokratian, oikeusvaltion, sananvapauden, avoimuuden, luottamuksen ja osallisuuden kannalta arvokasta jo itsessään, että tällaista dialogia pystytään käymään myös vaikeista ja jakavista aiheista. Satamatunneliin tulee jatkossakin liittymään monia hyvin perusteltuja, mutta jopa täysin vastakkaisia kantoja, ja yhteistä konsensusta tuskin saavutetaan kaikista yksityiskohdista. Lopulta on kuitenkin kyse mitä suurimmissa määrin prioriteeteista, aikajänteistä, arvostuksista ja arvovalinnoista. Tällaisten keskustelujen myötä vaikeitakin päätöksiä on kuitenkin mahdollista tehdä hengessä ”asiat riitelevät, ihmiset eivät”.

Lapinlahti-yhteisö tulee tämän keskustelun jälkeenkin suhtautumaan Satamatunneli-hankkeeseen hyvin kriittisesti, mutta haluaa, että siihen liittyvää valmistelua tehdään avoimesti ja laajasti eri näkökulmia huomioiden ja eri sidosryhmiä sekä keskenään vastakkaisia näkökantoja demonisoimatta. Lapinlahti-yhteisössä ymmärretään se, miten monitahoinen systeeminen hanke on kyseessä. Huomioitava on muun muassa luontoarvot, ilmasto- ja ympäristötavoitteet, kulttuuriperintöarvot, ihmisten hyvinvointi niin fyysisesti kuin psyykkisestikin, taloudellisen elinvoimaisuuden ja talousrakenteiden uudistamisen tarpeet, julkinen talous ja sen kantokyky, kansallinen huoltovarmuus ja logistiikka sekä viihtyisän ja monipuolisen kaupungin kehittäminen.

Toivon dialogi -erätaukokeskustelussa onnistuttiin käsittelemään hyvin monipuolisesti Satamatunneli-hankkeen kannalta keskeisiä huomioitavia seikkoja. Lapinlahti-yhteisön huolet ja kritiikki kohdistuvat edelleen erityisesti seuraaviin seikkoihin:

  • Lapinlahden puistoon sijoittuva tunnelilinjaus tuhoaisi herkkiä luontoarvoja ja heikentäisi alueen (ml. hautausmaat) kulttuuriperintö- ja virkistysarvoja;
  • Satamatunnelin rakentamisen ilmastopäästöt olisivat hyvin merkittävät;
  • Toteutuessaan Satamatunneli heikentäisi merkittävästi tai jopa estäisi Salmisaaren ja Länsiväylän ympäristön maankäyttöpotentiaalia;
  • Satamatoimintojen uudelleenjärjestelyn yhteydessä pitäisi kunnioittaa valmistelussa olevaa Länsiväylän ympäristön osayleiskaavaa eikä päinvastoin yrittää rajata kaavavalmistelua tunnelihankkeen asemakaavalla;
  • Demokraattisesti valituille poliittisille päätöksentekijöille tulee näin tärkeässä asiassa tarjota aidosti erilaisia, hyvin valmisteltuja päätösvaihtoehtoja eikä tehdä päätöksiä etukäteen heidän puolestaan;
  • Helsinkiä tulee kehittää ensisijaisesti nykyisten ja tulevien helsinkiläisten, niin ihmisten kuin muunlajistenkin, tarpeista käsin ja heidän hyvinvointiaan vaalien ja lisäten – ei esimerkiksi jo valmiiksi merkittäviä yritystukia saavien laivanvarustamoiden taloudellisista lähtökohdista;
  • Satamatunnelilla ei edes oltaisi ratkomassa niin eksistentiaalista ongelmaa kuin annetaan ymmärtää, sillä liikenne ei enää häiritse jätkäsaarelaisia kovinkaan paljon eikä Satamatunneli edes poistaisi autoliikennettä Jätkäsaaren kaduilta, vaikka näin moni luulee ja toivoo;
  • Mikäli laivarahti suuntautuu tulevaisuudessa yhä enemmän Vuosaaren satamaan ja varsinkin jos Helsinki-Tallinna-tunneli rakennetaan, tulee Satamatunneli jäämään aivan liian lyhytikäiseksi investoinniksi ja nyt sitä kaiken lisäksi edistetään aivan liian kiireellä;
  • Satojen miljoonien eurojen investointi autoilun infrastruktuuriin ei ylipäätään olisi Suomen kipeästi kaipaama uudistava tulevaisuusinvestointi, vaan panostus vanhentuneisiin rakenteisiin – vieläpä keskellä luontokatoa ja ilmastokriisiä.

Lapinlahti-yhteisö haluaa panostaa Suomen huoltovarmuuteen, kannattaa Helsingin Eteläsataman ja Makasiinirannan kehittämistä nykyistä viihtyisämmiksi ja avoimemmiksi alueiksi, pitää jätkäsaarelaisten asumismukavuutta tärkeänä asiana ja ymmärtää tarpeita satamatoimintojen kehittämiseen ja uudelleenjärjestelyyn. Nämä tavoitteet voisi kuitenkin saavuttaa myös ilman kallista Satamatunnelia. Huolimatta kuitenkin tästä kielteisestä suhtautumisestaan koko Satamatunneli-hanketta kohtaan, olisi Lapinlahti-yhteisö kompromissina edelleen valmis hyväksymään pidemmälle Länsiväylälle tulevan tunnelilinjauksen D.

Lapinlahti-yhteisö haluaa vielä esittää suuret kiitokset erittäin hyvästä Toivon dialogista kaikille siihen osallistuneille:

  • Helsingin tuomiokirkkoseurakunta,
  • Helsingin Satama,
  • Saaret – Konsortium Gran / Arkkitehtitoimisto K2S,
  • Kokoomus,
  • Vihreät,
  • SDP,
  • Vasemmistoliitto,
  • RKP,
  • Helsingin ortodoksinen seurakunta,
  • Jätkäsaari-seura,
  • Töölön kaupunginosat – Töölö ry,
  • Lauttasaari-seura,
  • Forum Virium,
  • Jätkäsaari-Ruoholahti-lehti ja
  • Helsingin Sanomat.

Kuvat: Klaus Welp ja Helsingin kaupunkiympäristön toimiala


Lapinlahden Lähde

Kulttuurin, mielen hyvinvoinnin ja pienyrittäjyyden keskus Lapinlahden entisessä psykiatrisessa sairaalassa Helsingissä. Olemme turvallisempi, yhdenvertainen tila ja tuomitsemme kaiken syrjinnän.