Skip to main content

Vaikka Satamatunnelin asemakaavaehdotus etenee, muuttui koko hanke entistä epävarmemmaksi

Kaupunkiympäristölautakunta päätti eilen 18.3.2025 vain yhden äänen enemmistöllä (7–6), että Satamatunnelin asemakaavaa edistetään A-linjauksen mukaisesti. Poliittinen tuki hankkeelle on hyvin epävarmaa, ja kaupunkilaisten aktiivisuus voi vielä muuttaa tilannetta ratkaisevasti.

A-linjausta ja tunneliaukon rakentamista Lapinlahden puiston eteläosaan kannattivat Silja Borgarsdóttir Sandelin (r.), Eveliina Heinäluoma (sd.), Otto Meri (kok.), Jenni Pajunen (kok.), Katri Penttinen (kok.), Risto Rautava (kok.) ja Mika Raatikainen (ps.).

Lapinlahden puiston säästävää D-linjausta kannattivat Mia Haglund (vas.), Tuomas Nevanlinna (vas.), Sami Kuusela (sd.), Saana Rossi (vihr.), Anni Sinnemäki (vihr.) ja Sameli Sivonen (vihr.)

Sinnemäki ja Haglund ehdottivat, että kaava valmisteltaisiin uudestaan D-linjauksen pohjalta. Koska palautusehdotus ei saanut riittävää kannatusta, tekivät he vastaehdotuksen. Sillä he vaativat, että asemakaavan seuraavassa käsittelyssä lautakunnalla olisi käytettävissään yhteiskuntataloudellinen kannattavuusarviointi ja ”kannattavuuslaskelmat, joilla osoitetaan kuinka hanke rahoitetaan sen tuomilla lisääntyvillä tuloilla.”

On erittäin huolestuttavaa, ettei tämä ehdotus saanut enemmistöä taakseen. Lautakunnan jäsenten enemmistö halusi näin ummistaa silmänsä hankkeen taloudellisilta riskeiltä ja faktoilta. Investoinnin takaisinmaksu perustuu oletukselle, että Helsingin ja Tallinnan välinen liikenne kasvaa tasaisesti vuoteen 2060 saakka, vaikka vaihtoehtoisia kehityskaaria on useita. Koska Helsingin Satama on Helsingin kaupungin kokonaan omistama yritys, vastaavat tunnelin rahoituksesta viime kädessä helsinkiläiset veronmaksajat.

Satamatunnelin kokonaistaloudellisen epävarmuuden lisäksi kaupunki menettäisi A-linjauksella noin 138 miljoonan euron edestä rakennusoikeutta Salmisaaressa, joten tunnelin todelliset kustannukset olisivat arvioidun 300 miljoonan euron sijaan noin 440 miljoonaa euroa.

Länsisataman laajennus ja Satamatunneli eivät myöskään ratkaisisi Jätkäsaaren ruuhkia vaan katuverkon kuormitus kasvaisi, jos Länsisataman kasvuprojektiot toteutuvat, ja lisäksi Satamatunneli vain siirtäisi osan ruuhkista Salmisaareen.

On täysin mahdollista, että Satamatunneli-hanke kaatuu tulevissa käsittelyissä, sillä nyt valittu A-linjaus on niin monella tavoin ongelmallinen. D-linjauksen läpimenomahdollisuudet olisivat olleet verrattain hyvät. Kaupunkiympäristölautakunta siis lisäsi päätöksellään merkittävästi riskiä koko Satamatunneli-hankkeen kaatumiselle.

Lapinlahti-yhteisö jatkaa taistelua yhdessä asukkaiden ja kumppaneidensa kanssa Lapinlahden puiston luontoarvojen, kulttuuriperinnön, virkistysmahdollisuuksien, mielenterveyskuntoutujien hyvinvoinnin ja hautausmaiden rauhan puolesta.

Seuraavaksi kaava tulee julkisesti nähtäville ja kommentoitavaksi 30 päivän ajaksi. Kuntavaalien jälkeen kaupunkiympäristölautakunta käsittelee kaavaehdotusta uudestaan. Jos lautakunta puoltaa hanketta edelleen, etenee asia kaupunginhallitukseen. Kaavamuutoksen lopullinen kohtalo ratkaistaan vasta kaupunginvaltuustossa. Lapinlahden puiston suojeleminen riippuu siten vahvasti kuntavaalien lopputuloksesta.

Päätöstiedote: https://paatokset.hel.fi/fi/paattajat/kaupunkiymparistolautakunta/asiakirjat/U54020259#paatostiedote


Lapinlahden Lähde

Kulttuurin, mielen hyvinvoinnin ja pienyrittäjyyden keskus Lapinlahden entisessä psykiatrisessa sairaalassa Helsingissä. Olemme turvallisempi, yhdenvertainen tila ja tuomitsemme kaiken syrjinnän.