Skip to main content
HUOMIO YHTEISÖ

Ei satamatunnelia Lapinlahden puistoon

Helsingin kaupunginvaltuusto hyväksyi 10.12.2025 nelikaistaisen satamatunnelin suuaukon rakentamisen Lapinlahden sairaalapuiston eteläosaan.

Yritämme kumota päätöksen ja pelastaa puiston oikeusteitse.

Jaa sivu:

Tästä on kyse

  • Satamatunneli alkaisi Länsisatamasta ja nousisi maan pinnalle Lapinlahden historiallisessa sairaalapuistossa yhdistyen siitä Länsiväylään.
  • Helsingin Satama haluaa rakentaa tunnelin, koska Katajanokalla sijaitsevat Tallinnan-laivat siirretään Länsisatamaan ja koska se uskoo, että Tallinnan-liikenne tulee kasvamaan voimakkaasti. Tallinnan Satama ei usko tai varaudu vastaavaan kasvuun.
  • Ruuhkat katuverkolla säilyvät, vaikka tunneli rakennettaisiin.
  • Arkkitehtuuri- ja designmuseo sekä Saaret-hotelli- ja toimistokokonaisuuden ensimmäinen vaihe voidaan toteuttaa Eteläsatamassa laivaliikenteen yhä toimiessa alueella. Väite kiireestä on virheellinen.
  • Hankkeesta ei ole haluttu tehdä yhteiskuntataloudellista hyöty-kustannusarviota, joka huomioisi kaikki tunnelin suorat ja epäsuorat vaikutukset yhteiskuntaan (mm. melu, luonto, liikenneturvallisuus, maankäyttö).
  • Rahtiliikenteen kasvu on viime vuosina suuntautunut Vuosaareen.

Tutustu tunnelifaktoihin kysymysten ja grafiikan avulla

Pro Lapinlahti mielenterveysseura ry:n tekemä selvitys paljastaa, että useat väitteet ja mielikuvat, joita poliittisessa keskustelussa Satamatunnelista esiintyy, ovat virheellisiä tai jopa harhaanjohtavia.

Viranomaislähteisiin, valmisteluaineistoon ja Helsingin Satama Oy:n dokumentteihin nojaava selvitys muun muassa osoittaa usean kartan avulla, ettei tunnelin rakentaminen vähennä jätkäsaarelaisten tai ruoholahtelaisten aamuruuhkia ja sen sijaan lisää Länsiväylän ruuhkautumista.

Selvitys listaa yli 40 kysymystä, joihin ei ole saatu perusteltuja vastauksia.

Faktantarkistus-selvitys julkaistiin alun perin lokakuussa. Olemme täydentäneet ja päivittäneet dokumenttia kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen 4.11.2025 mukaan muutetun asemakaavan selostuksen ja 21.10.2025 täydennetyn vuorovaikutusraportin perusteella. Päivitysten lisäksi selvitykseen on lisätty asiaan merkittävästi vaikuttavia tietoja muun muassa yhteiskuntataloudellisesta kannattavuusarviosta, liikenne-ennusteista sekä liito-oravien suojelusta Euroopan komission luontodirektiivillä.

On kaikkien helsinkiläisten etu, että päätökset tehdään vastuullisesti faktoihin pohjautuen ja kaikki päätöksen vaikutukset tiedostaen.

Tutustu tunnelifaktoihin kysymysten ja grafiikan avulla

Blogikirjoituksia

    Asiantuntijat arvostelevat hanketta kovin sanoin.

    Jukka-Pekka Flander, emeritus ympäristöneuvos

    Emeritus ympäristöneuvos Jukka-Pekka Flander arvostelee kovin sanoin Satamatunnelia ja Helsingin kaupunkisuunnittelua.

    Helsingin kaupunki kaavoittaa alueitaan ilman aitoa kaupunkilaisten osallistamista tai läpinäkyvää dialogin rakentamista. Flanderin mukaan suunnitelmat ajoittuvat pitkälle tulevaisuuteen huomioimatta tässä hetkessä syntyviä pitkäaikaisia haittoja, joihin kaupunkilaiset veronmaksajina osallistuvat.

    Biologi Myyri Sysivesi

    Biologi Myyri Sysiveden mukaan Satamatunneli-hanke vaarantaa uhanalaisen liito-oravan reittejä ja levähdys- ja lisääntymispaikkoja. Lapinlahti on havaintojen perusteella lähimpänä ydinkeskustaa sijaitseva lajin elinalue. Silti liito-oravan lailla suojatut reviirit ovat tällä hetkellä uhattuina. Merkittävä osa erittäin uhanalaisen kirvelilattakoi-perhosen ja sen ravintokasvin mukulakirvelin elinympäristöistä tuhoutuu. Muualla puistossa toteutetaan mukulakirvelin kylvöjä, jotka eivät tähän mennessä ole onnistuneet.

    Kaksi naisen kuvaa ja puistoa sekä teksti Maisema-arkkitehtuurin asiantuntijoiden lausunto

    Maisema-arkkitehtuurin asiantuntijoiden lausunto Satamatunnelista 27.10.2025

    ”Aiemmin esitetyistä tunnelivaihtoehdoista ainoastaan vaihtoehto D:n pohjalta on mahdollista kehittää kulttuuriympäristö-, luonto- ja virkistysarvojen kannalta hyväksyttävä tunneliratkaisu. Nyt esitetty A-linjaus, joka sijoittuu Lapinlahden puiston eteläosaan, tuhoaisi maisemapuiston identiteetin.” – Mona Schalin, arkkitehti (SAFA) & Gretel Hemgård, maisema-arkkitehti (MARK)

    Mitä menetetään, jos Satama­tunneli
    rakennetaan Lapinlahden puistoon?

    • Satamatunnelin rakentaminen vaarantaisi uhanalaisten eläinten elinympäristön ja puiston poikkeuksellisen monipuolisen biodiversiteetin.
    • Puiston käytettävissä oleva ala pienenisi ja näkyvillä olevat toimistorakennukset vähentäisivät puiston rauhaa.
    • Valtakunnallisesti arvokas kulttuuriperintökokonaisuus heikkenisi, kun maisemapuiston identiteetti tuhoutuisi.
    • Rakentaminen vaikuttaisi haavoittuvassa asemassa olevien, erityisesti Alvila-kerrostalossa asuvien mielenterveyskuntoutujien hyvinvointiin.
    • Tunnelin rakentaminen hautausmaiden alta olisi epäkunnioittavaa vainajia ja heidän läheisiään kohtaan.
    • Tunneli estäisi Salmisaaren kehittämisen viihtyisäksi asuinympäristöksi, ja kaupungin rakennusoikeuksista saamat tulot pienenisivät.
    • Autoliikenne lisääntyisi ja hiilineutraalisuustavoitteen saavuttaminen vaikeutuisi.

    Kaupunginvaltuusto hyväksyi satamatunnelin asemakaavan

    Helsingin kaupunginvaltuusto päätti 10.12.2025 äänin 49–36 hyväksyä satamatunnelin asemakaavan.

    Satamatunnelia kannattivat kokoomus (21 edustajaa), RKP (4), perussuomalaiset (4), Liike Nyt (1), kristillisdemokraatit (1) ja enemmistö SDP:n edustajista (18).

    Tunnelia vastustivat vihreät (16), vasemmistoliitto (15), keskusta (2) ja SDP:n kolme edustajaa (3: Pentti Arajärvi, Elisa Gebhard ja Erkki Tuomioja).

    Äänestyksessä oli kyse Suvi Pulkkisen (vihr.) palautusehdotuksesta, jota Elina Kauppila (vas.) kannatti. Palautusehdotuksen mukaan jatkovalmistelussa olisi tehty kattava hyöty-kustannuslaskelma ja investoinnin kannattavuuslaskelma. Jos laskelmat olisivat osoittaneet tunnelin kannattavaksi investoinniksi, olisi asemakaava pitänyt laatia ensisijaisesti pidemmälle Länsiväylälle sijoittuvan D-linjauksen mukaisesti. Kaava hyväksyttiin, koska palautusehdotus ei saanut valtuuston enemmistöä taakseen.

    Päätöksen yhteydessä hyväksyttiin viisi toivomuspontta:

    Krishna Regmi (sd.)
    ”Valtuusto edellyttää selvitettävän mahdollisuudet, että Kaupunkiympäristön toimiala varmistaa ja raportoi valtuustolle, että kirvelilattakoin elinympäristön hyvityssuunnitelma Lapinlahden puistossa on riippumattomasti todennettu onnistuneeksi, ennen kuin tunnelin rakennuslupaa (tai siihen liittyviä luontoa häiritseviä töitä) myönnetään.”

    Suvi Pulkkinen (vihr.)
    ”Kaupunginvaltuusto edellyttää selvittävän mahdollisuutta edellyttää Helsingin Satamaa arvioimaan ja varmistamaan satamatunnelihankkeen liiketaloudellisen kannattavuuden ennen yhtiön investointipäätöstä ja tuomaan arvion kaupungin asianmukaisille päätöksentekoelimille.”

    Silvia Modig (vas.)
    ”Kaupunginvaltuusto edellyttää selvitettävän mahdollisuutta selvittää kuinka paljon kaupungilta jää saamatta tuloja Satama Oy:ltä tuloutusten muodossa hyväksytyn asemakaavan mukaisen tunnelin toteuttamisen vaikutuksesta.”

    Paavo Arhinmäki (vas.)
    ”Kaupunginvaltuusto edellyttää kaavan jatkovalmistelun yhteydessä selvitettävän mahdollisuutta, miten satamatoiminta voidaan siirtää Olympiaterminaalista ja Etelärannasta jo ennen mahdollisen satamatunnelin valmistumista, jotta Arkkitehtuuri- ja designmuseon valmistumisen jälkeen alue on rauhoittunut rekkaliikenteeltä ja Helsingin taidemuseo HAM voi muuttaa terminaaliin.”

    Terhi Peltokorpi (kesk.)
    ”Kaupunginvaltuusto edellyttää selvitettävän mahdollisuutta minimoida merentäytöt satamatunnelirakentamisen ja jatkohankkeiden yhteydessä.”

    Uudet kaupunginvaltuutetut - 29 puistoa suojelevaa valtuutettua (2)

    Mitä tapahtuu seuraavaksi?

    Valitukset

    Asemakaavapäätökseen voi hakea muutosta tekemällä kirjallisen kunnallisvalituksen Helsingin hallinto-oikeudelle. Ota yhteyttä osoitteeseen info@lapinlahdenlahde.fi, jos haluat olla mukana valituksen laatimisessa.

    Valituksen saa tehdä sillä perusteella, että päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä, sen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai päätös on muuten lainvastainen.

    Yhteiskuntataloudellinen kannattavuusarvio

    Tammikuussa valmistuu kansalaisyhteiskunnan toimijoiden tilaama, riippumaton yhteiskuntataloudellinen kannattavuuslaskelma. Lue aiheesta lisää blogiartikkelista.

    Investointipäätös

    Helsingin Satama Oy päättää itse omasta investoinnistaan. Koska yhtiö on kokonaan kaupungin omistama, voivat kaupungin luottamushenkilöt vaikuttaa päätökseen vielä omistajaohjauksen kautta. Lue asiasta lisää alta.

    Rakentamislupa

    Satamatunnelille tarvitaan rakentamislupa. Viranomaiset (todennäköisesti tuleva Lupa- ja valvontavirasto LVV) voivat myöntää luvan vain, jos kirvelilattakoin esiintymisalueen hyvityssuunnitelma on todettu onnistuneeksi eikä hanke riko lakia.

    Näytä tukesi

    Upota kanaviisi linkki, joka ohjaa tälle sivulle, tai lataa kuva ja liitä sähköpostin allekirjoitukseen.

    banner-signature for satamatunneli

    Voit myös kirjoittaa vapaamuotoisen tekstin ja liittää linkin tälle sivulle. Esimerkiksi näin:

    Nyt on aika puhua ja tulla kuulluksi. Yhteisömme tulevaisuus riippuu siitä, miten reagoimme tähän hankkeeseen. Ei satamatunnelia Lapinlahden puistoon! Vaikuta.

    satamatunneli-kuva
    Kaksi punaisiin pukeutunutta naista kohottavat kätensä ja katseensa taivaalle keltaisten lehtien täyttämässä puistossa

    Helsingin Satama Oy:n investointipäätös

    Helsingin Satama Oy:n hallitus valmistelee Satamatunnelin investointipäätöksen, jonka Sataman yhtiökokous tekee. Hallituksessa on kahdeksan jäsentä, joista puolet on kaupungin luottamushenkilöitä:

    Miapetra Kumpula-Natri (sd.)
    Otso Kivekäs (vihr.)
    Vesa Korkkula (vas.)
    Jaana Pelkonen (kok.)

    Kaupungin omistusosuus Helsingin Satama Oy:stä on 100 %. Kaupunginhallituksen konsernijaosto antaa ohjeet yhtiökokouksessa päätökset tekevälle kaupungin edustajalle siitä, miten Satama Oy:n hallituksen investointiesityksestä tulee päättää.

    Kaupunginhallituksen konsernijaosto koostuu luottamushenkilöistä:

    Ville Jalovaara (sd.)
    Jenni Pajunen (kok.)
    Nasima Razmyar (sd.)
    Sari Sarkomaa (kok.)
    Daniel Sazonov (kok.)

    Paavo Arhinmäki (vas.)
    Mia Haglund (vas.)
    Tuuli Kousa (vihr.)
    Tuomas Rantanen (vihr.)

    Ensin mainitut viisi jaoston jäsentä äänestivät satamatunnelin puolesta kaupunginvaltuustossa 10.12.2025. Voimasuhteet muuttuvat vain, jos Jalovaaran sijaan kokoukseen osallistuu hänen varajäsenensä Elisa Gebhard (sd.).

    Usein kysytyt kysymykset

    TÄSTÄ ON KYSE:

    Lue vastaukset alta

    Mikä on Satamatunneli-hanke?

    Satamatunneli on osa Helsingin Satama Oy:n laajaa satamatoimintojen uudelleenjärjestelyä, jossa Tallinnan-liikenne keskitetään Länsisatamaan ja Tukholman-liikenne Katajanokalle.

    Satamatunneli alkaisi Länsisatamasta ja nousisi A-linjauksessa maan pinnalle Lapinlahden historiallisessa sairaalapuistossa yhdistyen siitä Länsiväylään.

    Aiemmin valmistelussa oli myös D-linjausvaihtoehto, jossa tunnelin sisäänmenoaukko sijoittuisi kauemmas Länsiväylälle.

    Miksi tunneli halutaan rakentaa?

    Helsingin Satama Oy ja risteilijävarustamot tavoittelevat tunnelia, koska ne haluavat kasvattaa Tallinnan-liikennettä voimakkaasti.

    Helsingin Sataman näkemykset eivät edusta kaupungin ja kaupunkilaisten objektiivista etua vaan ensisijaisesti sataman ja sen avainasiakkaiden eli risteilyvarustamoiden liiketaloudellisia etuja.

    Vähentääkö tunneli ruuhkia Jätkäsaaressa?

    Ei vähennä.

    Asemakaavan muutosehdotuksen selostuksesta ilmenee, että liikennemäärät katuverkolla kasvavat, koska “liikenne-ennusteen perusteella [katuverkon] vapautuva kapasiteetti täyttyy kuitenkin osittain muusta liikenteestä, jolloin liikennemäärät katuverkolla eivät vähene yhtä paljon kuin tunneliin siirtyy liikennettä”. (Satamatunnelin asemakaavan muutosehdotuksen 12957 selostus, s. 53)

    “Aamuruuhkan aikana Länsiväylän liikenne hidastuu ja jonoutuu Lemissaaren eritasoliittymän ja Porkkalankadun liittymän välillä. […] Iltaruuhkan aikana Salmisaarenkadun liittymän kautta Länsiväylälle liittyvä Satamatunnelin liikenne ruuhkauttaa hetkittäin Salmisaarenkadulta Länsiväylälle pyrkivää liikennettä.” (Satamatunnelin asemakaavan muutosehdotuksen 12957 selostus, s. 54) Lisää tietoa liikenteen ruuhkautumisista selviää Ramboll Finland Oy:n tekemistä liikenne-ennusteista ja toimivuustarkasteluista (18.12.2024) (Satamatunnelin asemakaavan muutosehdotuksen 12957 selostus, liite 4)

    Valmisteluaineistossa kerrotaan suoraan, että Satamatunnelilla ei pyritä ensisijaisesti ratkaisemaan Jätkäsaari/Ruoholahti alueen autoliikenteen ruuhkia vaan parantamaan sataman saavutettavuutta ja mahdollistamaan sujuva sataman operointi” (Satamatunnelin asemakaavan muutosehdotuksen vuorovaikutusraportti 11.2.2025, s. 9)

    Katso havainnollistavat karttakuvat Satamatunnelin faktantarkistus -selvityksen sivuilta 14–15 täältä.

    Mistä löydän Satamatunnelia käsittelevät blogitekstit? (Päivitetty 4.6.)

    LAPINLAHTI-YHTEISÖN BLOGITEKSTEJÄ

    2025

    14.5. Lapinlahden Lähteen kaupunkiluontokeskuksen projektipäällikkö Taina Laaksoharjun muistutus Satamatunnelin asemakaavaehdotuksesta luontoyhteyden näkökulmasta

    11.4. Sadat kuntavaaliehdokkaat sitoutuneet lähiluonnon tilan parantamiseen – katso onko oma ehdokkaasi mukana!

    10.4. Kuntavaalit ratkaisevat Lapinlahden tulevaisuuden – yhteisön jäseniä ehdolla!

    19.3. Vaikka Satamatunnelin asemakaavaehdotus etenee, muuttui koko hanke entistä epävarmemmaksi

    11.3. Satamatunneli vaarantaisi Lapinlahdessa asuvien mielenterveyskuntoutujien hyvinvoinnin – Nisse: ”Tunneliprojekti lisäisi valtavasti stressiä ja vaikuttaisi mielenterveyteeni”

    4.3. Tiukka äänestys tulossa: rajusti kantoja jakava Satamatunneli Helsingin kaupunkiympäristölautakunnan käsittelyssä

    2024

    1.11. Toivon dialogi -erätaukokeskustelu Satamatunnelista oli moniääninen, arvostava ja onnistunut 

    30.10. Laaja joukko Lapinlahden puiston ystäviä kokoontui vastustamaan Satamatunnelia

    24.10. Pro Lapinlahti mielenterveysseura ry:n käynnistämä kampanja vastustaa Satamatunnelin kaavoitusta Lapinlahden puistoon – mielenilmaus 26.20.2024

    22.10. Tiedote: Uudet suunnitelmat Satamatunnelista ovat edelleen ongelmallisia

    5.4. Satamatunnelin kairaukset pysäytetty kirvelilattakoin esiintymisalueella

     

    2023

    20.12. Lapinlahti-aktivistit riski koko Suomelle? – vastine Helsingin Uutisten päätoimittajan kirjoitukseen 18.12.2023

    29.11. Tunneli Lapinlahden puistoon? Ei tänne!

    Onko tunneli välttämätön, jotta Eteläsataman aluetta voidaan kehittää?

    Ei ole.

    Arkkitehtuuri- ja designmuseon voi toteuttaa ilman satamatoimintojen uudelleenjärjestelyjä.

    Eteläsataman Olympiaterminaalista kulkee laivoja Tukholmaan. Saaret-kokonaisuuden ja rantaraitin toteuttaminen Eteläsataman ja Makasiinirannan alueelle edellyttää ennen pitkään, että laivaliikenne siirretään Olympiaterminaalista Katajanokalle. Jotta se onnistuu, tulee Tallinnan-liikenne siirtää pois tieltä Katajanokalta Länsisatamaan. Koska Pietarin-liikenne on loppunut, on Länsisatamassa yksi laiturialue tyhjillään.

    Nykyinen Tallinnan-liikenne voidaan keskittää Länsisatamaan ja Tukholman-liikenne Katajanokalle tämänhetkisellä satamakapasiteetilla. Vaikka liikennemäärät Länsisatamassa kasvavat, on kasvu maltillista eikä vaadi Satamatunnelin rakentamista.

    Voidaanko satamaliikenteen kasvu siirtää Länsisatamasta Vuosaareen?

    Kyllä voidaan. Mahdollinen rahtiliikenteen kasvun osuus voidaan suunnata hinta- ja muulla ohjauksella yhä voimakkaammin Vuosaaren satamaan.

    Vuonna 2019 otettiin käyttöön hinnoittelumalli, jossa rekat saivat alennusta käyttäessään Vuosaaren satamaa samalla kun keskustan satamien rekkaliikenteen maksuja korotettiin päivän ruuhkaisimpina aikoina. Mallin käyttöönoton jälkeen Vuosaaren sataman rekkaliikenne kasvoi 33 % ja keskustan satamien rekkaliikenne väheni 4 %. (Logscale Oy 2020: HESARAMA-loppuraportti, s. 41–32.)

    Helsingin Sataman kehittämisohjelman tavoitteena on Vuosaaren sataman laajentaminen vastaamaan rahtiliikenteen tarpeita (Helsingin Satama, Kehittämisohjelma 27.3.2024, s. 4–5). Alueen käyttöä tullaan tehostamaan ja kapasiteettia lisäämään laajentamalla sataman kenttäaluetta ja toteuttamalla vajaan 10 hehtaarin meritäytöt, joilla luodaan kaivattua lisätilaa tavara- ja automatkustajaliikenteelle (Helsingin Sataman verkkosivut, viitattu 4.6.2025).

    ”Vuosaaren satama ottaa vastaan pääosan tavaraliikenteen kasvusta jatkossakin” (Helsingin Satama, Kehittämisohjelman suunnitelma 22.10.2021, s. 19).

    Jos Satamatunnelia ei rakenneta, voidaan säästyneet varat tarvittaessa investoida Vuosaaren satamaan.

    Mitä taloudellisia näkökulmia tunneliin liittyy?

    A-linjauksen kustannukset ovat arvioidun 300 miljoonan euron sijaan noin 440 miljoonaa euroa, koska menetetyn rakennusoikeuden arvo Salmisaaressa ilman meritäyttöjä on noin 138 miljoonaa euroa (Kaupunkiympäristön toimialan vastauksia kaupunkiympäristölautakunnan kysymyksiin 24.2.2025). Kustannuksia arvioitaessa tulee myös huomioida noin 300 miljoonaa euroa maksava Länsisataman uusi terminaalirakennus, jota ei tarvitsisi rakentaa, jos rahtiliikenteen kasvu ohjattaisiin Vuosaareen.

    Helsingin Sataman, joka on täysin Helsingin kaupungin omistama yritys, takaisinmaksukyky riippuu satamaliiketoiminnan kasvusta ja tunnelin käyttöasteesta. Näin ollen rakentamispäätöksen pitää perustua kattaviin ajantasaisiin taloudellisiin laskelmiin. Päättäjillä ei ole ollut käytettävissään kattavia kannattavuuslaskelmia, jotka osoittaisivat, miten hanke rahoitetaan sen tuomilla lisääntyvillä tuloilla. Jos hankkeen taloudellinen perusta on kunnossa, miksi laskelmat eivät ole julkisia? Maaliskuussa 2025 kaupunkiympäristölautakunnan niukka enemmistö päätti, ettei kustannusarvioita tarvitse toimittaa päättäjille jatkossakaan.

    Investoinnin takaisinmaksu perustuu oletukselle, että Helsingin ja Tallinnan välinen liikenne kasvaa tasaisesti vuoteen 2060 saakka, vaikka vaihtoehtoisia kehityskaaria on useita. Sataman liiketoimintaan vaikuttaisi huomattavasti Helsingin ja Tallinnan välille rakennettava tunneli. Sille on todennäköisesti poliittista tahtotilaa Suomenlahden kummallakin puolella nykyisessä maailmantilanteessa jo tämän hallituskauden aikana. Helsingin kaupunginhallitus on jo peräänkuuluttanut selvityksiä hankkeen edistämiseksi lausunnossaan liikenne- ja viestintäministeriölle (KHS 9/2025, 137 §).

    Jos liikenne ei kasva Helsingin Sataman optimististen odotusten mukaisesti, lankeavat Satamatunnelin kustannukset helsinkiläisten veronmaksajien maksettaviksi. 300 miljoonan euron investoinnit tunneliin ja terminaalirakennukseen sekä Salmisaaren rakennusoikeuksista luopuminen ilman perusteellista taloudellista harkintaa tarkoittavat valtavan riskin ottamista helsinkiläisten rahoilla.

    Lisäksi on syytä huomioida, että Helsingin Sataman liiketoiminnan tuotot, jotka nyt halutaan investoida Satamatunneliin, voitaisiin maksaa osinkoina Helsingin kaupungille ja käyttää kaupungin muihin toimintoihin, esimerkiksi koulutukseen tai terveydenhuoltoon.

     

    Miten tunneli vaikuttaisi Lapinlahden puistoon?

    LUONTOARVOT

    Satamatunnelin rakentaminen vaarantaisi erittäin uhanalaisen kirvelilattakoin ja uhanalaisen liito-oravan elinympäristöt. Tunnelin ja Länsibaanan tieltä hakattavat puut muodostavat tärkeän suojavyöhykkeen alueen muulle kasvillisuudelle.

    Helsingin Satama on tehnyt suunnitelman siitä, miten kirvelilattakoin elinympäristöön kohdistuva haitta kompensoidaan ekologisesti. Syksyllä 2024 tehdyt mukulakirvelin kylvöt näyttävät kuitenkin epäonnistuneen pahasti. Lisäksi hauraat istutukset on toteutettu puiston osiin, jotka ovat aktiivisessa virkistyskäytössä ja siten altistuvat kulutukselle myös tulevaisuudessa. Jos liikkuminen estetään uusilla kasvualueilla, pienenee puiston käytettävissä oleva ala huomattavasti.

     

    VIRKISTYSARVOT

    Tunnelin rakentaminen heikentäisi monille rakkaan puiston virkistysarvoja ja hyvinvointivaikutuksia. Puisto on varsinkin jätkäsaarelaisille ja ruoholahtelaisille, joita on yhteensä lähes 19 000, merkittävin yhtenäinen lähiluontokohde ja luonnontilainen ranta-alue. Puistoon tullaan virkistäytymään myös kauempaa.

    Harva haluaisi istua piknikillä nelikaistaisen rekkatunneliaukon vieressä.

     

    KULTTUURIPERINTÖARVOT

    Tunnelin rakentaminen heikentäisi Lapinlahden rakennusten, puiston ja mielenterveystyön muodostamaa, valtakunnallisesti arvokasta kulttuuriperintökokonaisuutta. Alun perin 25 hehtaaria käsittäneestä puistosta on enää jäljellä 8 hehtaaria eli kolmannes.

    Lapinlahden puistoalueen historiallinen selvitys sisältää runsaasti tietoa puiston rakentumisesta, kehittymisestä ja maisemallisista arvoista. Selvityksen ovat tehneet arkkitehti SAFA Mona Schalin sekä maisema-arkkitehdit Gretel Hemgård ja Emilia Weckman.

    Puisto on suunniteltu tukemaan toipumista, ja siellä kasvaa edelleen ylilääkäreiden ja potilaiden istuttamia puita ja muita kasveja. Maisemallisten vaikutusten lisäksi Lapinlahden puiston eliöstöön, kasvilajistoon ja elinoloihin kohdistuvat muutokset vaikuttavat osaltaan myös kulttuuriympäristön kokemiseen ja paikan henkeen.

    Museovirasto on nimennyt Lapinlahden sairaala-alueen ja Hietaniemen hautausmaat RKY-kohteiksi. Sen mukaan “valtioneuvoston valtakunnallisia alueidenkäyttötavoitteita koskeva 14.12.2017 päätös edellyttää, että valtakunnallisesti arvokkaiden kulttuuriympäristöjen ja luonnonperinnön arvot, kohteiden alueellinen monimuotoisuus ja ajallinen kerroksisuus turvataan maakuntien suunnittelussa ja kuntien kaavoituksessa sekä valtion viranomaisten toiminnassa.” (Museovirasto 2009: Valtakunnallisesti merkittävät rakennetut kulttuuriympäristöt, verkkosivu, viitattu 27.8.2025)

    Museovirasto kirjoittaa Satamatunnelin asemakaavamuutoksen osallistumis- ja arviointisuunnitelmaa koskevassa lausunnossaan 2023 seuraavaa: “Rakennetun kulttuuriympäristön osalta Museovirasto yhtyy kaupunginmuseon kantaan (kaupunginmuseon lausunto 5.1.2023), että Lapinlahden historialliseen sairaalapuistoon, joka on suojeltu asemakaavassa vuonna 2012, osin sijoittuva linjaus suuaukkoineen, pystynousuineen ja maanpäällisine osuuksineen ei ole mahdollinen.”

    Lue myös Schalinin ja Hemgårdin lausunto 27.10.2025 Lapinlahden puiston puolesta.

     

    Miten tunneli vaikuttaisi mielenterveyskuntoutujiin?

    Lapinlahti on historiallisesti ollut tärkeä mielenterveyttä tukeva alue, ja se toimii edelleen yhteisöllisenä paikkana, jossa mielenterveyttä edistetään esimerkiksi taiteen, kulttuurin, kansalaistoiminnan ja tuetun työllisyyden keinoin.

    Alueeseen kohdistuvat muutokset vaikuttavat haavoittuvassa asemassa oleviin henkilöihin häiritsemällä heidän tuttua ympäristöään ja vaikeuttamalla palveluiden saavutettavuutta.

    Satamatunneli ja sen rakentaminen heikentäisivät erityisesti Lapinlahden puiston eteläosassa sijaitsevassa Alvila-kerrostalossa asuvien mielenterveyskuntoutujien hyvinvointia. Lue blogistamme Nissen, Tarjan ja Katriinan ajatuksista.

    Miten tunneli vaikuttaisi lähialueeseen?

    Satamatunnelin rakentaminen vaarantaisi hautausmaiden rauhan. Tunneli kulkisi parikymmentä metriä hautojen alla, mikä on epäkunnioittavaa vainajia ja heidän läheisiään kohtaan.

    Tunnelin A-linjaus estäisi Salmisaaren alueen toivottua maankäyttöä, esimerkiksi Länsiväylän muuttamisen katumaiseksi. Kaupunkiympäristön toimialan kaupunkiympäristölautakunnalle helmikuussa 2025 antamien tietojen perusteella A-linjauksen hyväksymällä kaupunki menettää noin 138 miljoonan euron arvosta rakennusoikeutta aiempaan D-linjausvaihtoehtoon verrattuna ilman meritäyttöjä. Asuinrakentaminen ja Salmisaaren liittäminen osaksi kantakaupunkia ei onnistu A-linjauksen hyväksymisen myötä.

    Mistä löydän asemakaavahankkeen viralliset dokumentit?

    Löydät koko asemakaava-aineiston Helsingin kaupungin karttapalvelusta täältä.

    Keskeisimmät dokumentit ovat

    • asemakaavamuutoksen kartta, muutettu 21.10.2025
    • asemakaavamuutoksen selostus, muutettu 21.10.2025, josta löytyvät esimerkiksi kirvelilattakoin elinympäristön hyvityssuunnitelma ja liikenneselvitykset, ja
    • vuorovaikutusraportti, täydennetty 21.10.2025, josta löytyvät yhteenvedot viranomaisten kannanotoista ja muiden tahojen mielipiteistä sekä kaupungin vastineet niihin.

    Olennainen on myös yhteysviranomaisen lausunto

    Lisäksi hankkeelle keskeisiä dokumentteja, joita ei löydy Helsingin karttapalvelusta, ovat

     

     

    Mistä löydän Satamatunnelia koskevat politiikkadokumentit?
    Mistä löydän Satamatunnelin faktantarkistus -selvityksen?

    Lataa 1.12. päivitetty ja täydennetty Satamatunnelin faktantarkistus -selvitys itsellesi täältä: https://lapinlahdenlahde.fi/wp-content/uploads/Satamatunnelin_faktantarkistus_paivitetty_ja_taydennetty_1_12_2025.pdf

    Lapinlahden päärakennuksen ensimmäisen kerroksen käytävillä ja Kahvila Lähteellä on useita painettuja selailukappaleita. Nämä kappaleet on julkaistu 20.10.2025, eikä niissä ole siksi huomioitu asemakaavan selostukseen 4.11. tehtyjä muutoksia ja vuorovaikutusraporttiin 21.10. tehtyjä päivityksiä.

    Mitä asiantuntijat ovat kirjoittaneet Satamatunnelista?

    Helsingin luonnonsuojeluyhdistys 28.2.2025: Kannanotto Satamatunnelin asemakaavasta ja asemakaavan muutosehdotuksesta (kaupunkiympäristölautakunnalle lähetetty kannanotto)

    Mona Schalin, arkkitehti SAFA, ja Gretel Hemgård, maisema-arkkitehti MARK 27.10.2025: Lausunto koskien Asemakaava- ja asemakaavan muutosehdotusta nro 12957 (kaupunkiympäristölautakunnalle lähetetty kannanotto)

    Panu Lehtovuori, Yhdyskuntasuunnittelun teorian professori, ja Heikki Liimatainen, Liikenne- ja kuljetusjärjestelmien professori 3.11.2025: Helsingin satama on vahvempi ilman satamatunnelia (LinkedIn-julkaisu)

    Mistä löydän Järki vai tunneli? -keskustelutilaisuuden 3.11.2025 tallenteen?

    Maanantaina 3.11.2025 järjestetyn Järki vai tunneli? Puheenvuoroja Satamatunnelista -keskustelutilaisuuden tallenne on jaettu kahteen osaan. Tallenteet löytyvät Youtubesta:

    Osa 1 https://youtu.be/bgdvYWYVDro

    4:45 Nonni Mäkikärki, Pro Lapinlahti mielenterveysseura ry:n toiminnanjohtaja: Tervetulosanat ja Lapinlahti-yhteisön rooli tunnelihankkeessa

    11:00 Karolina Saarenpää, Pro Lapinlahti mielenterveysseura ry:n asiantuntija: Satamatunneli-hankkeen esittely Satamatunnelin faktantarkistus -selvityksen pohjalta

    24:28 Mona Schalin, arkkitehti SAFA: Lapinlahden puiston eteläosan kulttuuriperintöarvot

    54:40 Laura Kolehmainen, ympäristöjuristi, Lakiasiaintoimisto Maailman toimitusjohtaja ja toinen perustaja: Luonnonsuojelulaki ja kirvelilattakoi

    Osa 2 https://youtu.be/INoRGgE7PTk

    Kolehmaisen puheenvuoro jatkuu

    13:34 Panu Lehtovuori, yhdyskuntasuunnittelun teorian professori: Helsingin kaupunki ja satama ovat vahvemmat ilman satamatunnelia

    34:14 Kati Pulkkinen, Helsingin luonnonsuojeluyhdistys (Helsy) ry:n edustaja: Yhdistyksen kannanotto satamatunneliin

    45:16 keskustelua ja kysymyksiä asiantuntijoille

    Miten Satamatunnelista on uutisoitu? (Päivitetty 22.10.)

    TAMMIKUU 2025

    HELMIKUU 2025

    MAALISKUU 2025

    HUHTIKUU 2025

    TOUKOKUU 2025

    KESÄKUU 2025

    HEINÄKUU 2025

    ELOKUU 2025

    LOKAKUU 2025

    VAIKUTA!

    Lue aiheesta alta.

    Miten voin vaikuttaa?
    • KERRO PÄÄTTÄJILLE, MITÄ AJATTELET TUNNELISTA!
      • On erittäin arvokasta, että kerrot omin sanoin, mitä mieltä olet Satamatunnelista. Lyhytkin viesti riittää. Kirjoitathan ystävällisesti ja asiallisesti.
      • Viestit kannattaa lähettää hyvissä ajoin ennen kaupunginvaltuuston kokousta keskiviikkona 10.12.2025. Päättäjät käyvät keskustelua ja muodostavat mielipiteitään viimeistään alkuviikolla maanantaina ja tiistaina.
      • Viestit kannattaa suunnata niille päättäjille, jotka eivät ole vielä lukinneet mielipidettään Satamatunnelista. Alla olevat sähköpostit kuuluvat niille kaupunginvaltuuston jäsenille ja varajäsenille, jotka eivät tietojemme mukaan ole vielä muodostaneet kantaansa tai ilmaisseet sitä julkisesti:

    hilkka.ahde@gmail.com
    lh.mahad.ahmed@hel.fi
    nita.austero@gmail.com
    lh.tuula.haatainen@hel.fi
    lh.ahmad.hassan@hel.fi
    lh.sari.helin@hel.fi
    lh.ville.merinen@hel.fi
    silja.paavola@artturi.org
    qaaje.abdifatah@hotmail.com
    nasima.razmyar@eduskunta.fi
    krishna.regmi.sdp@gmail.com
    lh.ilkka.taipale@hel.fi
    antti.valtuustoon@gmail.com
    lh.jussi.halla-aho@hel.fi
    lh.teija.makkonen@hel.fi
    marirantanen@elisanet.fi
    wille.rydman@eduskunta.fi
    lh.eija-riitta.korhola@hel.fi
    lh.harry.harkimo@hel.fi
    lh.minna.salminen@hel.fi
    tiina.rytky@live.com
    lh.vilma.vahamaa@hel.fi
    lh.markku.rantahalvari@hel.fi
    lh.antti.kaariala@hel.fi
    aisha.mahmood5859@gmail.com
    lh.sanna-mari.oranen@hel.fi
    lh.jonne.juntura@hel.fi
    lh.sami.kuusela@hel.fi
    evamaria.asukas@gmail.com
    lh.lauri.muranen@hel.fi
    lh.tanveer.choudhry@hel.fi
    lh.jaana.alaja@hel.fi
    lh.johanna.forss-lahdesmaki@hel.fi
    lh.dimitri.qvintus@hel.fi
    milla@millatanskanen.fi
    lh.petra.vanhala@hel.fi
    riikka.dahlman@gmail.com
    lh.tomi.raitio@hel.fi
    lh.dembo.daffeh@hel.fi
    lh.mika.merano@hel.fi
    lh.mika.raatikainen@hel.fi
    lh.tom.packalen@hel.fi
    lh.laura.korpinen@hel.fi
    hello@oonahagman.com
    lh.cecilia.ehrnrooth@hel.fi
    lh.henrik.meinander@hel.fi
    lh.mia.hafren@hel.fi
    lh.eeva.karkkainen@hel.fi
    lh.riikka.vaaja@hel.fi
    mika.ebeling@sekl.fi
    skokkonen2021@gmx.com

     

     

    Jätettiinkö kaavaehdotukseen monta muistutusta?

    Satamatunnelin asemakaavan muutosehdotuksesta tehtiin 90 muistutusta. Nähtävilläoloajan ulkopuolella saapui 1 kirje. Kaavaehdotus oli julkisesti nähtävillä ja kommentoitavissa 15.4.–19.5.2025.

    Muistutuksia jättivät useat Lapinlahti-yhteisön ja kansalaisyhteiskunnan toimijat. Pääset lukemaan muistutuksia alla olevista linkeistä:

    Lue lisää muistutuksista blogiartikkelistamme.

    Helsingin kaupungin kooste muistutuksista ja mielipiteistä löytyy tästä vuorovaikutusraportista.

    Muistutusten perusteella kaavaehdotukseen on tehty pieniä muutoksia. Muutokset on listattu tässä dokumentissa.

    Mistä löydän tunnelia koskevat somejulkaisut? (Päivitetty 18.3.)

    TEKSTIJULKAISUJA

    Lähetä näillä ohjeilla valmiit kirjeet asian ratkaiseville päättäjille. Facebook

    Kummalla puolella historiaa lautakunnan jäsenet päättävät seistä? Instagram & Facebook

    Olemme 14.3.2025 lähettäneet yhteisvetoomuksen kaikille Helsingin kaupunginvaltuuston ja kaupunkiympäristölautakunnan ryhmille. Instagram & Facebook

    Julkaisimme verkkosivun, joka antaa vinkit sinulle, jos tahdot osallistua ja tulla mukaan kertomaan näkemyksesi. Instagram & Facebook

    Myös kompensaatioistutukset heikentäisivät Lapinlahden puiston virkistysarvoja. Instagram & Facebook

    Lue blogiartikkelista, mitä Alvila-kodin asukkaat ajattelevat Satamatunnelista: Instagram & Facebook

    Lähteellä toimivan taiteilijamme Jennifer Ramirezin kannanotto Lapinlahden puolesta ja Satamatunnelia vastaan: Lapinlahti Park is Irreplaceable. Instagram & Facebook

    Tiukka äänestys tulossa: Rajusti kantoja jakava Satamatunneli Helsingin kaupunkiympäristölautakunnan käsittelyssä. Instagram & Facebook

    Hyvin kiistanalaisen ja Lapinlahden puistoa uhkaavan Satamatunneli-hankkeen asemakaava on parhaillaan Helsingin kaupunkiympäristölautakunnan käsittelyssä. Instagram & Facebook

    Suunnitelman kompensaatioistutukset estäisivät jatkossa nurmikkoalueiden virkistyskäytön -jopa kaksimetrinen kasvi ei siedä tallaamista. Instagram

    Helsingin Sanomat kirjoitti 12.2.2025 Satamatunneliin liittyvistä poliittisista jakolinjoista: Helsingissä syttyi riita uudesta tunnelista: ”Kiristystä” Instagram & Facebook

     

    VIDEOITA

    Thomas Slätis, viestinnän ja konfliktin asiantuntija, aikaisempi Unescon aineettoman kulttuuriperinnön ohjelman maavastaava selittää, miksi Satamatunnelia ei pidä rakentaa Lapinlahden puistoon. Instagram & Facebook

    Estetään yhdessä peruuttamaton – älä jää sivustakatsojaksi. Instagram & Facebook

    Erittäin uhanalaista kirvelilattakoita ja sen isäntäkasvia mukulakirveliä uhkaa Lapinlahden puiston eteläosaan suunniteltu rekkatunnelin A-linjaus. Instagram & Facebook

    Videolla viestintätiimimme valmistelee Satamatunneli-postikortteja lähetettäviksi päättäjille. Instagram & Facebook

    Jukka-Pekka Flander, emeritus ympäristöneuvos, arvostelee kovin sanoin Satamatunnelia ja Helsingin kaupunkisuunnittelua. Instagram & Facebook

    Myyri Sysivesi helsinkiläinen biologi ja tutkimussukeltaja: “Kerran menetettyjä lajeja tai alueita ei saa rahallakaan takaisin.” Instagram