
Tästä on kyse
-
Satamatunneli alkaisi Länsisatamasta ja nousisi A-linjauksessa maan pinnalle Lapinlahden historiallisessa sairaalapuistossa yhdistyen siitä Länsiväylään.
-
Tunnelin tarkoituksena on mahdollistaa Tallinnan-liikenteen ja sataman liiketoiminnan voimakas kasvu.
-
Tunneli ei ratkaisisi Jätkäsaaren ruuhkia.
-
Eteläsataman ja Makasiinirannan aluetta voidaan kehittää myös ilman tunnelin rakentamista.
-
Taloudellisia laskelmia hankkeen kannattavuudesta ei ole jaettu edes päättäjille.
-
Mahdollinen rahtiliikenteen kasvu voidaan suunnata Vuosaareen.
-
Satamatunnelin rakentaminen vaarantaisi puiston poikkeuksellisen monipuolisen biodiversiteetin.
-
Puiston käytettävissä oleva ala pienenisi ja virkistysarvot heikkenisivät.
-
Alueen valtakunnallisesti arvokas kulttuuriperintökokonaisuus heikkenisi.
-
Muutokset vaikuttaisivat haavoittuvassa asemassa olevien, erityisesti Alvila-kerrostalossa asuvien mielenterveyskuntoutujien hyvinvointiin.
-
Tunnelin rakentaminen hautausmaiden alta olisi epäkunnioittavaa vainajia ja heidän läheisiään kohtaan.
-
Tunneli rajoittaisi Salmisaaren maankäyttöä, ja kaupungin rakennusoikeuksista saamat tulot pienenisivät.
-
Hiilineutraalisuustavoitteen saavuttaminen vaikeutuisi.

Asiantuntijat arvostelevat hanketta kovin sanoin.
Helsingin kaupunki kaavoittaa alueitaan ilman aitoa kaupunkilaisten osallistamista tai läpinäkyvää dialogin rakentamista. Flanderin mukaan suunnitelmat ajoittuvat pitkälle tulevaisuuteen huomioimatta tässä hetkessä syntyviä pitkäaikaisia haittoja, joihin kaupunkilaiset veronmaksajina osallistuvat. Katso videolta lisää Flanderin ajatuksia!
Biologi Myyri Sysivesi valottaa videolla tunnelin suuria haittavaikutuksia luonnolle. Satamatunneli-hanke vaarantaisi uhanalaisen liito-oravan reittejä ja levähdys- ja lisääntymispaikkoja. Lapinlahti on havaintojen perusteella lähimpänä ydinkeskustaa sijaitseva lajin elinalue. Silti liito-oravan lailla suojatut reviirit ovat tällä hetkellä uhattuina. Merkittävä osa erittäin uhanalaisen kirvelilattakoi-perhosen ja sen ravintokasvin mukulakirvelin elinympäristöistä tuhoutuisi. Muualla puistossa toteutetaan mukulakirvelin kylvöjä, jotka eivät tähän mennessä ole onnistuneet.
Satamatunnelin asemakaavan muutosehdotus oli julkisesti nähtävillä ja kommentoitavissa 15.4.–19.5.2025. Ehdotusta koskevia muistutuksia kertyi yhteensä 84 kappaletta. Kiitos jokaiselle muistutuksen kirjoittajalle!
Muistutusten perusteella virkavalmistelussa voidaan tehdä pieniä muutoksia ja tarkistuksia asemakaavaehdotukseen.
Muistutuksia jättivät useat Lapinlahti-yhteisön ja kansalaisyhteiskunnan toimijat. Pääset lukemaan muistutuksia alla olevista linkeistä:
Lue lisää muistutuksista blogiartikkelistamme.
Poliittinen tuki hankkeelle on hyvin epävarmaa
Kaupunkiympäristölautakunta päätti 18.3.2025 vain yhden äänen enemmistöllä (7–6), että Satamatunnelin asemakaavaa edistetään A-linjauksen mukaisesti.
A-linjausta tukivat kokoomus, perussuomalaiset ja RKP. A-linjausta vastustivat vasemmistoliitto ja vihreät. SDP:n äänet jakautuivat, ja valtuustoryhmän puheenjohtaja Eveliina Heinäluoman kanta ratkaisi äänestyksen.
Kaudelle 2025–2029 valitun kaupunginvaltuuston 85 jäsenestä 29 sitoutui ennen kuntavaaleja Lapinlahden puiston suojelemiseen. Useimmat heistä edustavat vihreitä ja vasemmistoliittoa, mutta joukossa on myös SDP:n, RKP:n ja keskustan edustajia.
Poliittinen tuki hankkeelle onkin hyvin epävarmaa, ja kaupunkilaisten aktiivisuus voi vielä muuttaa tilannetta ratkaisevasti.


Miten asia etenee?
Uuden kaupunginvaltuuston nimittämä kaupunkiympäristölautakunta käsittelee asemakaavaehdotusta ja siihen muistutusten perusteella tehtyjä muutoksia syksyllä 2025. Jos lautakunta puoltaa hanketta, etenee asia kaupunginhallitukseen. Lopullisen päätöksen asemakaavasta tekee kaupunginvaltuusto aikaisintaan vuoden 2025 lopulla.
Tunnelin rakentaminen voisi alkaa vuonna 2028, mutta hankkeen aikataulu tulisi todennäköisesti viivästymään valitusten vuoksi.
Näytä tukesi
Upota kanaviisi linkki, joka ohjaa tälle sivulle, tai lataa kuva ja liitä sähköpostin allekirjoitukseen.

Voit myös kirjoittaa vapaamuotoisen tekstin ja liittää linkin tälle sivulle. Esimerkiksi näin:
Nyt on aika puhua ja tulla kuulluksi. Yhteisömme tulevaisuus riippuu siitä, miten reagoimme tähän hankkeeseen. Ei satamatunnelia Lapinlahden puistoon! Vaikuta.
Usein kysytyt kysymykset
Lue vastaukset alta
Satamatunneli on osa Helsingin Satama Oy:n laajaa satamatoimintojen uudelleenjärjestelyä, jossa Tallinnan-liikenne siirretään Eteläsatamasta Länsisatamaan ja Tukholman-liikenne Katajanokalle.
Satamatunneli alkaisi Länsisatamasta ja nousisi A-linjauksessa maan pinnalle Lapinlahden historiallisessa sairaalapuistossa yhdistyen siitä Länsiväylään.
Helsingin Satama ja Helsingin kaupunkiympäristön toimiala valitsivat kesällä 2024 Satamatunnelin jatkovalmisteluun Lapinlahden puistoon sijoittuvan A-linjausvaihtoehdon. Tunneli alkaisi Länsisatamasta ja nousisi maan pinnalle Lapinlahden historiallisessa sairaalapuistossa yhdistyen siitä Länsiväylään.
Valinnan myötä valmistelussa luovuttiin D-linjausvaihtoehdosta, jossa tunnelin sisäänmenoaukko olisi sijoittunut kauemmas Länsiväylälle. Alkuvuonna 2025 D-linjausvaihtoehto on noussut takaisin julkiseen keskusteluun.
Helsingin Satama Oy ja risteilijävarustamot tavoittelevat tunnelia, koska ne haluavat kasvattaa Tallinnan-liikennettä voimakkaasti.
Helsingin Sataman näkemykset eivät edusta kaupungin ja kaupunkilaisten objektiivista etua vaan ensisijaisesti sataman ja sen avainasiakkaiden eli risteilyvarustamoiden liiketaloudellisia etuja.
Ei vähennä. Tunneli ei siten myöskään paranna alueen liikenneturvallisuutta tai asumisviihtyvyyttä.
Asemakaavan muutosehdotuksen selostuksesta ilmenee, että liikennemäärät katuverkolla kasvavat, koska “liikenne-ennusteen perusteella [katuverkon] vapautuva kapasiteetti täyttyy kuitenkin osittain muusta liikenteestä, jolloin liikennemäärät katuverkolla eivät vähene yhtä paljon kuin tunneliin siirtyy liikennettä”. (Satamatunnelin asemakaavan muutosehdotuksen 12957 selostus, s. 53)
“Aamuruuhkan aikana Länsiväylän liikenne hidastuu ja jonoutuu Lemissaaren eritasoliittymän ja Porkkalankadun liittymän välillä. […] Iltaruuhkan aikana Salmisaarenkadun liittymän kautta Länsiväylälle liittyvä Satamatunnelin liikenne ruuhkauttaa hetkittäin Salmisaarenkadulta Länsiväylälle pyrkivää liikennettä.” (Satamatunnelin asemakaavan muutosehdotuksen 12957 selostus, s. 54) Lisää tietoa liikenteen ruuhkautumisista selviää Ramboll Finland Oy:n tekemistä liikenne-ennusteista ja toimivuustarkasteluista (18.12.2024) (Satamatunnelin asemakaavan muutosehdotuksen 12957 selostus, liite 4)
Hankkeen toimivuustarkasteluissa ei ole ollenkaan tutkittu Satamatunnelin vaikutuksia aamu- ja iltaruuhkiin Jätkäsaaren alueella ennusteen kohdevuonna 2040.
Valmisteluaineistossa kerrotaan suoraan, että “Satamatunnelilla ei pyritä ensisijaisesti ratkaisemaan Jätkäsaari/Ruoholahti alueen autoliikenteen ruuhkia vaan parantamaan sataman saavutettavuutta ja mahdollistamaan sujuva sataman operointi” (Satamatunnelin asemakaavan muutosehdotuksen vuorovaikutusraportti 11.2.2025, s. 9)
Ei ole. Arkkitehtuuri- ja designmuseon, Saaret-kokonaisuuden ja rantaraitin voi toteuttaa Eteläsataman ja Makasiinirannan alueelle ilman tunnelin rakentamista.
Nykyinen Tallinnan-liikenne voidaan keskittää Länsisatamaan ja Tukholman-liikenne Katajanokalle tämänhetkisellä satamakapasiteetilla.
Kyllä voidaan. Mahdollinen rahtiliikenteen kasvun osuus voidaan suunnata hinta- ja muulla ohjauksella yhä voimakkaammin Vuosaaren satamaan.
Helsingin Sataman kehittämisohjelman tavoitteena on Vuosaaren sataman laajentaminen vastaamaan rahtiliikenteen tarpeita (Helsingin Satama, Kehittämisohjelma 27.3.2024, s. 4–5). Alueen käyttöä tullaan tehostamaan ja kapasiteettia lisäämään laajentamalla sataman kenttäaluetta ja toteuttamalla vajaan 10 hehtaarin meritäytöt, joilla luodaan kaivattua lisätilaa tavara- ja automatkustajaliikenteelle (Helsingin Sataman verkkosivut, viitattu 4.6.2025).
”Vuosaaren satama ottaa vastaan pääosan tavaraliikenteen kasvusta jatkossakin” (Helsingin Satama, Kehittämisohjelman suunnitelma 22.10.2021, s. 19).
Jos Satamatunnelia ei rakenneta, voidaan säästyneet varat tarvittaessa investoida Vuosaaren satamaan.
A-linjauksen kustannukset ovat arvioidun 300 miljoonan euron sijaan noin 440 miljoonaa euroa, koska menetetyn rakennusoikeuden arvo Salmisaaressa ilman meritäyttöjä on noin 138 miljoonaa euroa (Kaupunkiympäristön toimialan vastauksia kaupunkiympäristölautakunnan kysymyksiin 24.2.2025). Kustannuksia arvioitaessa tulee myös huomioida noin 300 miljoonaa euroa maksava Länsisataman uusi terminaalirakennus, jota ei tarvitsisi rakentaa, jos rahtiliikenteen kasvu ohjattaisiin Vuosaareen.
Helsingin Sataman, joka on täysin Helsingin kaupungin omistama yritys, takaisinmaksukyky riippuu satamaliiketoiminnan kasvusta ja tunnelin käyttöasteesta. Näin ollen rakentamispäätöksen pitää perustua kattaviin ajantasaisiin taloudellisiin laskelmiin. Päättäjillä ei ole ollut käytettävissään kattavia kannattavuuslaskelmia, jotka osoittaisivat, miten hanke rahoitetaan sen tuomilla lisääntyvillä tuloilla. Jos hankkeen taloudellinen perusta on kunnossa, miksi laskelmat eivät ole julkisia? Maaliskuussa 2025 kaupunkiympäristölautakunnan niukka enemmistö päätti, ettei kustannusarvioita tarvitse toimittaa päättäjille jatkossakaan.
Investoinnin takaisinmaksu perustuu oletukselle, että Helsingin ja Tallinnan välinen liikenne kasvaa tasaisesti vuoteen 2060 saakka, vaikka vaihtoehtoisia kehityskaaria on useita. Sataman liiketoimintaan vaikuttaisi huomattavasti Helsingin ja Tallinnan välille rakennettava tunneli. Sille on todennäköisesti poliittista tahtotilaa Suomenlahden kummallakin puolella nykyisessä maailmantilanteessa jo tämän hallituskauden aikana. Helsingin kaupunginhallitus on jo peräänkuuluttanut selvityksiä hankkeen edistämiseksi lausunnossaan liikenne- ja viestintäministeriölle (KHS 9/2025, 137 §).
Jos liikenne ei kasva Helsingin Sataman optimististen odotusten mukaisesti, lankeavat Satamatunnelin kustannukset helsinkiläisten veronmaksajien maksettaviksi. 300 miljoonan euron investoinnit tunneliin ja terminaalirakennukseen sekä Salmisaaren rakennusoikeuksista luopuminen ilman perusteellista taloudellista harkintaa tarkoittavat valtavan riskin ottamista helsinkiläisten rahoilla.
Lisäksi on syytä huomioida, että Helsingin Sataman liiketoiminnan tuotot, jotka nyt halutaan investoida Satamatunneliin, voitaisiin maksaa osinkoina Helsingin kaupungille ja käyttää kaupungin muihin toimintoihin, esimerkiksi koulutukseen tai terveydenhuoltoon.
Löydät koko asemakaava-aineiston Helsingin kaupungin karttapalvelusta täältä.
Keskeisimmät dokumentit ovat
- asemakaavamuutoksen kartta,
- asemakaavamuutoksen selostus (11.2.2025), josta löytyvät esimerkiksi kirvelilattakoin elinympäristön hyvityssuunnitelma ja liikenneselvitykset, ja
- vuorovaikutusraportti, josta löytyvät yhteenvedot viranomaisten kannanotoista ja muiden tahojen mielipiteistä sekä kaupungin vastineet niihin.
Olennainen on myös yhteysviranomaisen lausunto
Lisäksi hankkeelle keskeisiä dokumentteja, joita ei löydy Helsingin karttapalvelusta, ovat
- Ympäristövaikutusten arviointiselostus (YVA-selostus) (10/2023), jossa on selvitetty vaihtoehtoisia linjauksia VE0, VEA (asemakaavamuutoksessa nyt ehdotettu linjaus), VEB ja VED, ja sen
- Liitteet 1-12
- Liitteet 13-23 sekä
- Uudenmaan ELY-keskuksen perusteltu päätelmä YVA-selostuksesta (11.3.2024)
- Kaupunkiympäristölautakunnan pöytäkirja 18.3.2025 (9/2025, 136 §), jossa lautakunta päätti asettaa asemakaavan muutosehdotuksen julkisesti nähtäville ja kommentoitavaksi
- Kaupunginhallituksen pöytäkirja 17.1.2022 (2/2022, 36 §), jossa kaupunginhallitus päätti kaupungin ennakkokantana hyväksyä Helsingin Satama Oy:n kehittämisohjelman (22.10.2021) toteuttamisen
- Kaupunginvaltuuston pöytäkirja 3.2.2021 (2/2021, 19 §), jossa valtuusto päätti satamatoimintojen uudelleenjärjestelystä ja Lapinlahden sairaala-alueen luonto-, virkistys- ja kulttuuriarvoja turvaavasta toivomusponnesta (ponsi 2)
TAMMIKUU 2025
- Yle, 24.1. Jättimäinen satamatunneli etenee käsittelyyn Helsingissä
- Helsingin Uutiset 24.1. Yhdistetäänkö keskustan huoltotunneli ja satamatunneli? Näin satama vastaa kauppakamarin yllättävään avaukseen
HELMIKUU 2025
- Helsingin Uutiset, 9.2. Helsinkiin rakennetaan 2 kilometriä pitkä ”laivatunneli” – Pitkään valmistella ollut hanke poliitikkojen pöydälle ensi viikolla
- Hbl 11.2. Detaljplanen för Hamntunneln bordlades – många öppna frågor (maksumuurin takana)
- HS, 12.2. Helsingissä syttyi riita uudesta tunnelista: ”Kiristystä”
- HS, 15.2. Miksi Helsinki haluaa 300 miljoonan euron satamatunnelin? ”Varaudumme tulevaisuuteen”
- HS, mielipide 17.2. Juhana Rantavuori: Länsisatamassa on vapaata laiturikapasiteettia
- HS, mielipide 24.2. Tiina Pasuri Helsingin seudun kauppakamarin johtava asiantuntija: Satamatunneli ei ole vain Helsingin asia
- HS, 26.2. Demarit ratkaisevat Helsingin satamatunnelin kohtalon
MAALISKUU 2025
- Yle, 2.3. Päätös Helsinkiin suunnitellusta satojen miljoonien satamatunnelista siirtymässä jälleen
- HS, 4.3. HS:n tiedot: Yksi Helsingin poliitikko sai yllättäen vallan tunnelipäätöksessä
- Helsingin Uutiset 4.3. HU:n tiedot | Kuohuttava tunnelihanke jää jälleen pöydälle, vaikka enemmistö näyttäisi olevan yhtä mieltä parhaasta vaihtoehdosta
- Yle, 4.3. Kiistanalainen Helsingin satamatunneli jäi jälleen pöydälle
- Hbl, insändare 8.3. Kristian Wahlbeck (r.): Lappviksparken är hotad
- HS, 8.3. Puheet Helsingin uudesta satojen miljoonien eurojen tunnelista kiihtyvät – Tämä kaikki kiistasta tiedetään
- HS, mielipide 8.3. Olli-Pekka Koljonen (sd.): Eteläsataman voisi vapauttaa nopeasti
- HS, mielipide 13.3. Pekka Hellström Helsingin Sataman tekninen johtaja: Tukholman-liikenteen siirto Länsisatamaan olisi erittäin hankalaa
- HS, mielipide 13.3. Seppo Nohrström: Satamatunnelia ei tarvita
- HS, 15.3. Helsingin uusi tunneli repii demareita kahtia
- Helsingin Uutiset, 16.3. Demarileirissä räiskyy kuppikuntien välillä – kompastuuko SDP Helsingissä ja Tampereella sisäisiin ristiriitoihin?
- Hbl, 16.3. Omtvistad tunnel kan sluka del av Lappviksparken (maksumuurin takana)
- Helsingin Uutiset, 17.3. Satamatunnelin kohtalonhetket käsillä tiistaina – Lapinlahden puiston puolustajat julkaisivat viime hetkellä vetoomuksen
- Hbl, ledare 17.3. Torsten Fagerholm: Lappviken förtjänar nya visioner, utan politisk färgblindhet (maksumuurin takana)
- HS, 18.3. Helsingin uusi autotunneli saattaa edetä vain yhden äänen enemmistöllä
- Jätkäsaari-Ruoholahti, 18.3. Satamatunnelin linjaus äänestyksessä tänään
- Yle, 18.3. Helsingin satamatunnelin kaavaehdotus tulee esille kuukaudeksi
- Yle 18.3. Omdebatterad hamntunnel godkänd – kapar del av park där flygekorrar bor
- Helsingin Uutiset, mielipide 18.3. Saana Rossi (vihr.) ja Sameli Sivonen (vihr.): Satamatunneli ei poista autoja Jätkäsaaresta
- Jätkäsaari-Ruoholahti, 18.3. Satamatunneli etenee A-vaihtoehdon mukaan
- Helsingin Uutiset, 18.3. Kuohuttavassa autotunnelisaagassa päädyttiin A-vaihtoehtoon
- Hbl 18.3. ”Tunneln är det enda realistiska alternativet” (maksumuurin takana)
- Länsiväylä, 19.3. Länsiväylälle tulevasta satamatunnelista tiukka äänestysratkaisu – valmistuisi 2032
- Helsingin Uutiset, 19.3. Helsingin Satama iloitsee tunnelipäätöksestä – maksaa 300 miljoonan euron viulut
- HS, 19.3. Kiistellystä satamatunnelista päätettiin, mutta se ei ratkaise mitään
- HS, pääkirjoitus 20.3. Länsisataman tunneliratkaisuksi kannattaa valita halvempi, varmempi ja nopeammin valmistuva vaihtoehto
- HS, pääkirjoitus 23.3. Sdp siirtyi pari piirua oikealle
- HS, mielipide 24.3. Kari Moilanen: Satamatunneli on strateginen virhe
- HS 25.3. Helsingin johtopoliitikot yrittävät nyt kilvan muuttaa jo tehtyjä päätöksiä
- HS 31.3. Kiisteltyä nastarengaskieltoa käsitellään uudelleen
- HS 31.3. HS:n pormestaritentti sähköistyi, kun päästiin puhumaan autoista
HUHTIKUU 2025
- HS 1.4. Kuvat näyttävät: Helsinki purkaa kuuluisan arkkitehdin luomusta Länsisatamassa
- Yle 2.4. Bilfritt centrum och gratis läkarbesök – vi listar fem valfrågor i Helsingfors
- Hbl 2.4. Därför kan omstritt beslut om dubbdäck dumpas (maksumuurin takana)
- Jätkäsaari-Ruoholahti 15.4. Satamatunnelin asemakaava vihdoin yleisön kommentoitavaksi
- Helsingin Uutiset 16.4. Perhonen uhkaa 300 miljoonan tunnelin rakentamista Helsingissä – nyt Korkeasaari alkaa suojella sitä
- HS 17.4. Helsingissä pääsee valtaan runsaasti yksityisautoilun puolustajia
- Länsiväylä 18.4. Harvinainen koiperhonen uhkaa Länsiväylään liittyvää 300 miljoonan euron tunnelihanketta (maksumuurin takana)
TOUKOKUU 2025
- Helsingin Uutiset 22.5. HU vieraili suljetulla satama-alueella ja kysyi kysymyksen, johon Helsingin Satamalla ei ole vastausta
- Hbl 24.5. Hamncheferna: Utan tunnel faller planerna (maksumuurin takana)
- Länsiväylä 25.5. Toimittaja pääsi Helsingin suljetulle satama-alueelle ja kysyi polttavan kysymyksen, johon ei ole vastausta
KESÄKUU 2025
- HS 1.6. Kaupunkiympäristön johtopesti siirtyy demareille – Mikä muuttuu?
- Hbl 2.6. Nya borgmästaren lovar göra allt för Helsingfors bästa (maksumuurin takana)
Lue aiheesta alta.
Satamatunnelin rakentaminen vaarantaisi erittäin uhanalaisen kirvelilattakoin ja uhanalaisen liito-oravan elinympäristöt. Helsingin Satama yrittää luoda vaikutelman että kirvelilattakoin elinympäristöön kohdistuva haitta olisi ekologisesti kompensoitavissa. Näin ei ole. ELY-keskus katsoo, että mukulakirvelin jopa 1,5-kertainen hyvitys muualla puistossa olisi riittämätön. Satama esittää 1,1-kertaista hyvitystä.
Mukulakirvelin kylvöt epäonnistuivat viime vuonna. Lisäksi hauraat istutukset on toteutettu puiston osiin, jotka ovat aktiivisessa virkistyskäytössä ja siten altistuvat kulutukselle myös tulevaisuudessa. Jos liikkuminen estetään uusilla kasvualueilla, pienenee puiston käytettävissä oleva ala huomattavasti.
Tunnelin alta kaadettaisiin lain vastaisesti puita, jotka on määritelty liito-oravien lisääntymis- ja levähdyspaikoiksi.
Tunnelin rakentaminen heikentäisi monille rakkaan puiston virkistysarvoja ja hyvinvointivaikutuksia. Puiston pienenemisen ohella tunneli aiheuttaisi melua, pienhiukkaspäästöjä ja pakokaasuja. Harva haluaisi istua piknikillä nelikaistaisen rekkatunneliaukon vieressä.
Tunnelin rakentaminen heikentäisi Lapinlahden rakennusten, puiston ja mielenterveystyön muodostamaa, valtakunnallisesti arvokasta kulttuuriperintökokonaisuutta. Puisto on suunniteltu tukemaan toipumista, ja siellä kasvaa edelleen ylilääkäreiden ja potilaiden istuttamia puita ja muita kasveja.
Lapinlahti on historiallisesti ollut tärkeä mielenterveyttä tukeva alue, ja se toimii edelleen yhteisöllisenä paikkana, jossa mielenterveyttä edistetään esimerkiksi taiteen, kulttuurin, kansalaistoiminnan ja tuetun työllisyyden keinoin.
Alueeseen kohdistuvat muutokset vaikuttavat haavoittuvassa asemassa oleviin henkilöihin häiritsemällä heidän tuttua ympäristöään ja vaikeuttamalla palveluiden saavutettavuutta.
Satamatunneli ja sen rakentaminen heikentäisivät erityisesti Lapinlahden puiston eteläosassa sijaitsevassa Alvila-kerrostalossa asuvien mielenterveyskuntoutujien hyvinvointia. Lue blogistamme Nissen, Tarjan ja Katriinan ajatuksista.
Satamatunnelin rakentaminen vaarantaisi hautausmaiden rauhan. Tunneli kulkisi parikymmentä metriä hautojen alla, mikä on epäkunnioittavaa vainajia ja heidän läheisiään kohtaan.
Tunnelin A-linjaus estäisi Salmisaaren alueen toivottua maankäyttöä, esimerkiksi Länsiväylän muuttamisen katumaiseksi. Kaupunkiympäristön toimialan kaupunkiympäristölautakunnalle helmikuussa 2025 antamien tietojen perusteella A-linjauksen hyväksymällä kaupunki menettää noin 138 miljoonan euron arvosta rakennusoikeutta aiempaan D-linjausvaihtoehtoon verrattuna ilman meritäyttöjä. Asuinrakentaminen ja Salmisaaren liittäminen osaksi kantakaupunkia ei onnistu A-linjauksen hyväksymisen myötä.
Lue aiheesta alta.
- JAA TIETOA ETEENPÄIN: Jaa sisältöjämme omissa kanavissasi.
- OSALLISTU JULKISEEN KESKUSTELUUN JA AUTA MEITÄ KORJAAMAAN VIHREELLISIÄ VÄITTÄMIÄ:
- Satamatunneli ei vähennä ruuhkia Jätkäsaaressa ja lähialueilla.
- Eteläsataman ja Makasiinirannan alueen kehittäminen ei vaadi tunnelin rakentamista.
- A-linjaukseen sisältyy huomattavasti enemmän riskejä kuin D-linjaukseen.
- Satamatoimintojen kasvu voidaan ohjata Länsisataman sijaan Vuosaareen.
- Pahimmillaan lasku pieleen menneestä investoinnista lankeaa veronmaksajien maksettavaksi.
TEKSTIJULKAISUJA
Lähetä näillä ohjeilla valmiit kirjeet asian ratkaiseville päättäjille. Facebook
Kummalla puolella historiaa lautakunnan jäsenet päättävät seistä? Instagram & Facebook
Olemme 14.3.2025 lähettäneet yhteisvetoomuksen kaikille Helsingin kaupunginvaltuuston ja kaupunkiympäristölautakunnan ryhmille. Instagram & Facebook
Julkaisimme verkkosivun, joka antaa vinkit sinulle, jos tahdot osallistua ja tulla mukaan kertomaan näkemyksesi. Instagram & Facebook
Myös kompensaatioistutukset heikentäisivät Lapinlahden puiston virkistysarvoja. Instagram & Facebook
Lue blogiartikkelista, mitä Alvila-kodin asukkaat ajattelevat Satamatunnelista: Instagram & Facebook
Lähteellä toimivan taiteilijamme Jennifer Ramirezin kannanotto Lapinlahden puolesta ja Satamatunnelia vastaan: Lapinlahti Park is Irreplaceable. Instagram & Facebook
Tiukka äänestys tulossa: Rajusti kantoja jakava Satamatunneli Helsingin kaupunkiympäristölautakunnan käsittelyssä. Instagram & Facebook
Hyvin kiistanalaisen ja Lapinlahden puistoa uhkaavan Satamatunneli-hankkeen asemakaava on parhaillaan Helsingin kaupunkiympäristölautakunnan käsittelyssä. Instagram & Facebook
Suunnitelman kompensaatioistutukset estäisivät jatkossa nurmikkoalueiden virkistyskäytön -jopa kaksimetrinen kasvi ei siedä tallaamista. Instagram
Helsingin Sanomat kirjoitti 12.2.2025 Satamatunneliin liittyvistä poliittisista jakolinjoista: Helsingissä syttyi riita uudesta tunnelista: ”Kiristystä” Instagram & Facebook
VIDEOITA
Thomas Slätis, viestinnän ja konfliktin asiantuntija, aikaisempi Unescon aineettoman kulttuuriperinnön ohjelman maavastaava selittää, miksi Satamatunnelia ei pidä rakentaa Lapinlahden puistoon. Instagram & Facebook
Estetään yhdessä peruuttamaton – älä jää sivustakatsojaksi. Instagram & Facebook
Erittäin uhanalaista kirvelilattakoita ja sen isäntäkasvia mukulakirveliä uhkaa Lapinlahden puiston eteläosaan suunniteltu rekkatunnelin A-linjaus. Instagram & Facebook
Videolla viestintätiimimme valmistelee Satamatunneli-postikortteja lähetettäviksi päättäjille. Instagram & Facebook
Jukka-Pekka Flander, emeritus ympäristöneuvos, arvostelee kovin sanoin Satamatunnelia ja Helsingin kaupunkisuunnittelua. Instagram & Facebook
Myyri Sysivesi helsinkiläinen biologi ja tutkimussukeltaja: “Kerran menetettyjä lajeja tai alueita ei saa rahallakaan takaisin.” Instagram
Lue blogiartikkelista, mitä Alvila-kodin asukkaat ajattelevat Satamatunnelista: https://www.facebook.com/lapinlahdenlahde/posts/pfbid02D2BD3p51oNaSk4pLsxCm9oBmZkpaXUu55j14LdMADFHF8dAHFkFQ445fv8i78d7El
Lähteellä toimivan taiteilijamme Jennifer Ramirezin kannanotto Lapinlahden puolesta ja Satamatunnelia vastaan: Lapinlahti Park is Irreplaceable https://www.facebook.com/lapinlahdenlahde/posts/pfbid0FVniuYSp3BFksqRpEHFPCK8wSoPktrQbufD2442qBx4ieEGrxtHv3RExQzCL7Cyfl
Miksi Satamatunnelia ei pidä rakentaa Lapinlahden puistoon? Thomas Slätis, viestinnän ja konfliktin asiantuntija, aikaisempi Unescon aineettoman kulttuuriperinnön ohjelman maavastaava, käy läpi merkittävät epäkohdat. (Thomas video) https://www.facebook.com/share/v/12GPovAPj79/
Estetään yhdessä peruuttamaton – älä jää sivustakatsojaksi. https://www.facebook.com/share/v/19xhpEcfUT/
Tiukka äänestys tulossa: Rajusti kantoja jakava Satamatunneli Helsingin kaupunkiympäristölautakunnan (Kylk) käsittelyssä. https://www.facebook.com/share/v/14ey8pvzny/
Erittäin uhanalaista kirvelilattakoita ja sen isäntäkasvia mukulakirveliä uhkaa Lapinlahden puiston eteläosaan suunniteltu rekkatunnelin A-linjaus. https://www.facebook.com/share/v/15EJZL6ncV/
Videolla viestintätiimimme valmistelee postikortteja lähettämistä varten. (korttitempaus reel) https://www.facebook.com/share/r/12F8KgzfGpy/
Hyvin kiistanalaisen ja Lapinlahden puistoa uhkaavan Satamatunneli-hankkeen asemakaava on parhaillaan Helsingin kaupunkiympäristölautakunnan (Kylk) käsittelyssä. https://www.facebook.com/lapinlahdenlahde/posts/pfbid0sk5qL8jUzQuxzyVJ2WzaWbv1iPC4EZSGJqBF8dE1QNqKdsreQadYayMLHV6twFZnl
Jukka-Pekka Flander, emeritus ympäristöneuvos, arvostelee kovin sanoin Satamatunnelia ja Helsingin kaupunkisuunnittelua. https://www.facebook.com/lapinlahdenlahde/posts/pfbid02oY7BEv7hjxAXC7MhgWBPdK3Cp84uoz2ij7WNxaT3wnkAX9Xpvei9keVchFXe63xRl
Helsingin Sanomat kirjoitti 12.2.2025 Satamatunneliin liittyvistä poliittisista jakolinjoista: Helsingissä syttyi riita uudesta tunnelista: ”Kiristystä” https://www.facebook.com/lapinlahdenlahde/posts/pfbid0251NuqFvCf5ux1dcNvx1pb53ujRR1jGmSmWJuAXgdxkbZTCSKr2eqsKQLDsUJ3WTPl
Vastaa kyselyymme: Mitä sinä ajattelet Satamatunnelista? (maybe not, since the form is already closed, but the post tries to list the pros and cons in a compact way) https://www.facebook.com/lapinlahdenlahde/posts/pfbid02fCCQ2ttL8tLAx3rKRaa6KqZs7dxQoDH3sjXP2fQJDpYgQDSXeYnFrLPRnqv1cvnFl
Tänään Yle.fi: Lapinlahden alueen toimijat vastustavat tunnelin rakentamista Lapinlahden puiston reunaan. Lue jutusta, kuinka Helsingin suunniteltu Satamatunneli on herättänyt poliittista erimielisyyttä ja kuinka alueen toimijat ovat tehneet hallintokantelun tunnelihankkeesta, vaatien demokraattisempaa päätöksentekoa ja suuaukon siirtoa vähemmän haitalliseen paikkaan. https://www.facebook.com/lapinlahdenlahde/posts/pfbid024QKdxCeYefMqFWqiupdHooPLMD6XGDDgb2kd6QqvSgnoVW7meuJ9QTYecVNiPFKel
LAPINLAHTI-YHTEISÖN BLOGITEKSTEJÄ
2025
10.4. Kuntavaalit ratkaisevat Lapinlahden tulevaisuuden – yhteisön jäseniä ehdolla!
19.3. Vaikka Satamatunnelin asemakaavaehdotus etenee, muuttui koko hanke entistä epävarmemmaksi
2024
1.11. Toivon dialogi -erätaukokeskustelu Satamatunnelista oli moniääninen, arvostava ja onnistunut
30.10. Laaja joukko Lapinlahden puiston ystäviä kokoontui vastustamaan Satamatunnelia
22.10. Tiedote: Uudet suunnitelmat Satamatunnelista ovat edelleen ongelmallisia
5.4. Satamatunnelin kairaukset pysäytetty kirvelilattakoin esiintymisalueella
2023
4.2.2025 Olli-Pekka Koljonen (sd.): Helsingin kaupunki ja Satama yrittävät kaikessa hiljaisuudessa kävellä päätöksentekijöiden yli (Uusi Suomi, puheenvuoro)
27.2.2025 Paavo Arhinmäki (vas.): Lapinlahden puisto ja sairaalarakennus on meille helsinkiläisille hyvin rakas (Facebook-julkaisu)
28.2. Helsingin luonnonsuojeluyhdistys Kannanotto Satamatunnelin asemakaavasta ja asemakaavan muutosehdotuksesta (lautakunnalle lähetetty kannanotto)
4.3. Elisa Gebhard (sd.): En voi kannattaa ainakaan sellaista tunnelivaihtoehtoa, jossa kajottaisiin Lapinlahden puiston alueeseen Facebook-julkaisu) (Instagram-julkaisu)
6.3. Osmo Soininvaara: Satamatunnelin tarpeellisuus selvitettävä puolueettomasti (blogiteksti)
13.3. Olli-Pekka Koljonen (sd.): Sataman keskustan toiminnot olisi siis mahdollista järjestellä uudelleen myös ilman kallista investointia (Facebook-julkaisu, vastine Pekka Hellströmin 13.3. Helsingin Sanomissa julkaistuun vastineeseen)
18.3. Hannu Oskala: Rahalla ei ole väliä Yt. Kokoomus ja SDP (Facebook-julkaisu)
19.3. Olli-Pekka Koljonen (sd.) Helsingin kaupunkiympäristölautakunta päätti eilen yhden äänen enemmistöllä edistää ns. Satamatunnelin lyhyen (A-vaihtoehdon) asemakaavan valmistelua. (Facebook-julkaisu)